Writing Affects: A Study on Student Narratives in Physical Education Teacher Education
DOI:
https://doi.org/10.33255/2591/2534Keywords:
affects, teacher education , physical education , autobiographical narrativesAbstract
This article is part of an ongoing research project that seeks to understand how affects are configured and expressed among students of the Physical Education Teacher Training Program in the city of Vera (Province of Santa Fe). Drawing on the contributions of the affective turn, the study aims to problematize the sensitive dimension of teacher education, understanding affects as relational forces, historically situated, that shape ways of being, feeling, and acting in the world. In this sense, the research seeks to explore the network of relationships woven among students, the impact of socialization experiences specific to the program on the configuration of affects, and the meanings that circulate around them.
From a methodological perspective, the study proposes to combine autobiographical narratives and in-depth interviews. On this occasion, it revisits and analyzes the initial writings with the aim of recognizing how students write affects: how they name them, represent them, and bring them into play in the narration of their own trajectories.
Downloads
References
ABRAMOWSKI, A. (2023). Los afectos y las emociones en el campo educativo. Más allá de las «pedagogías de». ESPACIOS EN BLANCO. Revista De Educación, vol. 1, n.° 34, pp. 31-47. https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB34-391
AHMED, S. (2015). La política cultural de las emociones. Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).
ANDERSON, B. (2009). Affective atmospheres. Emotion, Space and Society, vol. 2, n.° 2, pp. 77-81. https://doi.org/10.1016/j.emospa.2009.08.005
ARFUCH, L. (2018). La vida narrada. Memoria, subjetividad y política. EDUVIM.
BERLANT, L. (2011). El optimismo cruel. Caja Negra.
BÖHME, G. (1993). Atmosphere as the fundamental concept of a new aesthetics. Thesis eleven, vol. 36, n.° 1, pp. 113-126. https://doi.org/10.1177/072551369303600107
CASTRO-SERRANO, B. y J.M. Garay (2025). Gubernamentalidad y territorios educativos: por una afectividad crítica en las relaciones pedagógicas. Revista Del IICE, n.° 57. https://doi.org/10.34096/iice.n57.16228
CERVIO, A.L. (comp.) (2012). Las tramas del sentir: ensayos desde una sociología de los cuerpos y las emociones. Estudios Sociológicos Editora.
CVETKOVICH, A. (2012). Depression: A Public Feeling. Duke University Press. https://doi.org/10.1215/9780822391852
D’ANDREA, A.M. (2013). El bautismo de los ingresantes al profesorado de educación física. Avá Revista de Antropología, pp. 181-198. https://rid.unam.edu.ar/bitstream/handle/20.500.12219/1713/D%c2%b4Andrea_2013_Bautismo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
DELEUZE, G. y F. Guattari (1994). Qu’est-ce que la philosophie? Éditions de Minuit.
DELORY-MOMBERGER, C. (2009). Biografía y educación. Figuras del individuo-proyecto. CLACSO-Facultad de Filosofía y Letras, UBA. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/coediciones/20171122033344/Biografia_educacion.pdf
GREGG, M. y G. Seigworth (eds.) (2010). The Affect Theory Reader. Duke University Press.
GRIMSON, A. (2025). Los paisajes emocionales de las ultraderechas masivas. ¿La gente vota contra sus intereses? UNSAMedita-CALAS.
HERRERA, G.M. (2013). Tradiciones y rituales en la formación docente en el ISFD 810. Séptimo Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias, 9 al 13 de septiembre de 2013, La Plata. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.3282/ev.3282.pdf
ILLOUZ, E. (2025). Modernidad explosiva. Katz Editores.
KAPLAN, C. y N. Aizencang (2022). Teoría de las emociones en el campo educativo. Lecturas desde mujeres. Entramados: educación y sociedad, vol. 9, n.° 12, pp. 7-18. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/entramados/article/view/6550
LEONARD, C. (2024). Una introducción al giro afectivo desde las ciencias sociales: Herencias y disputas, aportes y continuidades. Cátedra Paralela. Universidad Nacional de Rosario. https://doi.org/10.35305/cp.vi25.431
MANDOLESSI, S. (2022). La investigación afectiva: ¿una teoría sin método? En la otra isla, n.° 7, pp. 5-20. https://enlaotraisla.com/index.php/Laotraisla/article/view/33/78
MATUS, A. (2021). Giro afectivo y Teoría Social. El concepto de habitus emocional de Deborah Gould y las comunidades disidentes del Alto Valle de Río Negro y Neuquén. (En) clave Comahue. Revista Patagónica de Estudios Sociales, n.° 27, pp. 210-235. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/revistadelafacultad/article/view/3514
MCLAREN, P. (2003). Pedagogía, identidad y poder, los educadores frente al multiculturalismo. Homo Sapiens.
PENZ, Otto y B. Sauer (2020). Governing affects. Neoliberalism, neo-bureaucracies, and service work. Routledge.
ROZENGARDT, R. (2020). El profesor de Educación Física, entre la escuela y la formación docente: un estudio en La Pampa. Tesis de posgrado. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1841/te.1841.pdf
SCHARAGRODSKY, P. (2007). El cuerpo en la escuela. Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. Explora las ciencias en el mundo contemporáneo. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.869/pm.869.pdf
SEDGWICK, E.K. (2018). Tocar la fibra: afecto, pedagogía, performatividad. Alpuerto.
STEWART, K. (2024). Afectos Ordinarios. Mutatis Mutandis.
ZEMBYLAS, M. (2019). Intentos por discernir la compleja imbricación entre emoción y pedagogía: contribuciones del giro afectivo. Propuesta Educativa, año 28, n.° 51, pp. 15-29. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=403061372003
ZINK, V. (2019). Affective communities. En SLABY, J. y C. Von Scheve (ed.) Affective Societies: Key Concepts, pp. 289-299. Routledge.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alfredo Maturana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
