Education and Connections: Autobiographical Narratives, Technology, and Situated Pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.33255/2591/2508Keywords:
youth and adult education, undisciplined didactics, virtual presenceAbstract
This article explores youth and adult education within the framework of the Otra Vuelta program at the National University of Rosario, Social Sciences High School. It highlights autobiographical narratives as pedagogical tools and examines the critical integration of technology and artificial intelligence in teaching. Through diverse experiences, students rebuild interrupted educational paths using writing and virtual environments, reimagining school as a space for connection, memory, and transformation.
Downloads
References
ANIJOVICH, R. (2015). La evaluación como oportunidad. Paidós.
ARRI, F.; F. Albarello y A.L. García Luna (2024). Edutubers. Docentes en pantallas. Tilde Editora.
AVENDAÑO, F. (2025). Pensar y escribir un trabajo integrador final: una propuesta pedagógica con IA generativa. [Manuscrito inédito].
CASTAGNAVIZ, M. e I. Sorgentoni (2025). Diseño de secuencias didácticas en contextos virtuales y educación de adultos. En F. Avendaño (comp.). Secuencias didácticas. La brújula del proceso de enseñanza, pp. 105-116. Homo Sapiens.
COPERTARI, S.; N.F. Sgreccia e I. Sorgentoni (2022). Política pública universitaria: Formación docente en entornos virtuales desde una ciudadanía digital socio-inclusiva. En Acceso a la información digital y políticas institucionales para la educación a distancia (9º Seminario Internacional de Educación a Distancia de la Red Universitaria de Educación a Distancia). Universidad Nacional de Mar del Plata. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/264920
CORREA, B. (2024). Explorar y conocer la IA ayuda a cambiar la perspectiva. Observatorio del Instituto para el Futuro de la Educación. https://observatorio.tec.mx/belen-correa-turnitin-explorar-y-conocer-la-ia-ayuda-a-cambiar-la-perspectiva
DE ALBA, A. (2021). La construcción de la presencialidad en la virtualidad como exigencia político-pedagógica. Revista Argentina de Investigación Educativa, vol. 1, n.° 1, pp. 13-29. https://portalrevistas.unipe.edu.ar/index.php/raie/article/view/5/386
FREIRE, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Editorial Tierra Nueva y Siglo XXI Editores. https://www.servicioskoinonia.org/biblioteca/general/FreirePedagogiadelOprimido.pdf
JENKINS, H. (2008). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York University Press.
KAHNEMAN, D. (2011). Pensar rápido, pensar despacio. Debate.
KAP, M. (2024). Didáctica indisciplinada. Transformaciones contrahegemónicas en la enseñanza. En M. Kap (comp.). Didáctica y tecnología: encrucijadas, debates y desafíos, pp. 93-115. EUDEM.
KAPLAN, C. (2012). La escuela y la construcción de lo justo. El mérito y las marcas de origen. Paidós.
MAGGIO, M. (2024). Aprender a ver lo que está viniendo. Desafíos didácticos entre la hibridación y la inteligencia artificial. En M. Kap (comp.). Didáctica y tecnología: encrucijadas, debates y desafíos, pp. 147-177. EUDEM.
PISCITELLI, A. (2023). Polímatas: El perfil antidisciplinario del trabajador del futuro. Fundación Santillana. https://www.fundacionsantillana.com/blog/xv-foro-latinoamericano-de-educacion-polimatas-el-perfil-antidisciplinario-del-trabajador-del-futuro-alejandro-piscitelli/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ileana Silvia sorgentoni

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
