Meanings of gender and feminism in the Scout Movement (Córdoba, Argentina)

Authors

  • Marina Macchione Universidad Provincial de Córdoba, Argentina
  • Florencia María Páez Universidad Provincial de Córdoba - CONICET, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.33255/2591/2473

Keywords:

gender, - feminisms, scouting, scout argentina, continuing education

Abstract

The article analyzes the meanings of gender and feminism present in documents of the Scout Movement (Argentina) and among educators and participants of the scout group selected as a case study. The theoretical approach seeks to outline, from gender studies, the prevailing climate of the time around the advance of feminism in the country and the conservative response to its achievements; specific antecedents to Scouting are also reconstructed from a gender perspective. The research methodology is framed within the qualitative paradigm and is based on an exploratory case study. Documents from the organization, participant observations of group activities and Comprehensive Sexuality Education workshops held in 2022 were analyzed. The documents of Scout Argentina reveal a recent policy of clearly defining and mainstreaming a gender perspective in the educational proposal offered by the organization. Within the case study group, the prevailing meanings range from the reproduction of the patriarchal, binary and heteronormative sexual order to meanings that address current challenges to this order and enable thinking and acting in terms of gender equality and sexual diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BIDASECA, K. (s/f). Ni una menos. Vivas nos queremos. MEGAFON. Núm. 13, CLACSO.

BOSNA, V. V. A. (2015). Educación para el empoderamiento y la emancipación de las jóvenes mujeres: la contribución del escultismo femenino. Revista Internacional de Ciencias Sociales, 4(2).

BUTLER, J. (2024). ¿Quién le teme al género? Paidós.

CONNELL, R. (1995). Masculinities. Berkeley, Universidad de California.

COSTA HILARIO, A. C. Y MARREIRO DAS CHAGAS, M. (2014). Influencia del escultismo en la formación personal y social de los scouts por medio de la práctica del turismo ecológico y pedagógico. Estudios y Perspectivas en Turismo, 23(3). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. https://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851—17322014000300004&lang=en

FERNÁNDEZ, S. (2019). Símbolos, ceremonias de iniciación y ritos de paso en el escultismo católico argentino. Revista Religión y Sociedad. https://www.scielo.br/j/rs/a/HB55GwkdsMbf3tykJzhXzFj/?lang=es

FERNÁNDEZ, S. (2022). Carreras de beneficiarios, voluntarios y militantes en el escultismo argentino. Revista Cultura y Religión, vol. 16, núm. 2. Universidad Arturo Prat, Instituto de Estudios Internacionales. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718—47272022000200083&lang=en

GRIFFA, M. (2023). Alegres y Rebeldes. Rostros, rastros y marcas de la represión en tres experiencias de recreación organizada en Córdoba. Revista Minka Semestral N5. https://www.upc.edu.ar/wp—content/uploads/2024/06/Revista—Minka—N5.pdf

HEROLD, C. Y FERNÁNDEZ VAZ, A. (2013). Representações sobre corpo e educação da mulher na expansão do escotismo e do Bandeirantismo durante nas primeiras décadas do século XX. Revista Brasileira Ciência Esporte 35 (4). https://www.scielo.br/j/rbce/a/MjbhtmpH7JZFLGrXbLFzYNk/?lang=pt

HONORABLE CONGRESO DE LA NACIÓN ARGENTINA (2006). Ley de Educación Sexual Integral Nº 26.150. https://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/120000—124999/121222/norma.htm

HONORABLE CONGRESO DE LA NACIÓN ARGENTINA (2009). Ley de Protección Integral para prevenir, sancionar y erradicar la violencia contra las mujeres en los ámbitos en que se desarrollen sus relaciones interpersonales Nº 26.485. https://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/150000—154999/152155/norma.htm

HONORABLE CONGRESO DE LA NACIÓN ARGENTINA (2012). Ley de identidad de género Nº 26.743. https://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/verNorma.do?id=197860

HONORABLE CONGRESO DE LA NACIÓN ARGENTINA (2021). Ley de acceso a la interrupción voluntaria del embarazo N°27.610. https://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/verNorma.do?id=346231

MACCHIONE, M. (2024). Diálogos entre la ESI y el Movimiento Scout (Trabajo final de especialización). https://upc.dspace.theke.io/handle/123456789/573

MÉNDEZ, L. M., Y SCHARAGRODSKY, P. A. (2016). El Escautismo en la Argentina: los diferentes sentidos sobre la naturaleza y la vida al aire libre a principios del siglo XX. Uma educação pela natureza: a vida ao ar livre, o corpo e a ordem urbana. Campinas Autores Asociados

MINISTERIO DE EDUCACIÓN DE LA PROVINCIA DE CÓRDOBA. (2010). Educación Sexual Integral. conceptualizaciones para su abordaje. https://www.igualdadycalidadcba.gov.ar/SIPEC—CBA/publicaciones/ESI.pdf

OBSERVATORIO UNIVERSITARIO DE BUENOS AIRES (OUBA) (2025). Informe OUBA No. 29. Facultad de Filosofía de la Universidad de Buenos Aires.

PROCTOR, T. (2009). Scouting for girls: a century of girl guides and girl scouts. Journal of Social History. Praeger.

SCHARAGRODSKY, P. (2008). Gobernar es Ejercitar. Fragmentos para una historia de la Educación Física en Iberoamérica. Prometeo.

SCOUTS DE ARGENTINA (s.f). https://scouts.org.ar/

SCOUTS DE ARGENTINA (2021) Desarrollo de Estrategias educativas para la promoción de derechos y Protocolo institucional para la protección de niños, niñas, adolescentes y mujeres. https://scouts.org.ar/wpfd_file/protocolo—institucional—para—la—proteccion—de—ninos—ninas—adolescentes—y—mujeres

SCOUTS DE ARGENTINA (2025) Guía de la Rama Scouts. https://scouts.org.ar/wp—content/uploads/2025/02/Guia—de—la—Rama—Scouts—Scouts—de—Argentina.pdf

SCOUTS MUNDIAL (s.f). https://www.scout.org/es

SEGATO, R. (2021) Contra-pedagogías de la crueldad. Prometeo Libros

VESPUCCI, G, MARTYNOWSKYJ, E.; FERRARIO, C. (2023). Estos hombres que hay que resetear: Discursividades sobre masculinidades, sexualidad y poder en la cuarta ola feminista en Argentina; Pasado Abierto 17—6. Pág. 129—154 UNMP, Centro de Estudios Históricos.

Published

2025-12-22

How to Cite

Macchione, M., & Páez, F. M. (2025). Meanings of gender and feminism in the Scout Movement (Córdoba, Argentina). Educación Y Vínculos. Journal of Interdisciplinary Studies in Education, 56–73. https://doi.org/10.33255/2591/2473

Issue

Section

Artículos