Relationships between institutions and social sectors. A story about educational practices that transform and transform us

Authors

  • Natalia Yujnovsky Universidad Nacional de Entre Ríos - Universidad Nacional del Litoral, Argentina
  • Maria Emilia Fraile Universidad Nacional de Entre Ríos - Universidad Nacional del Litoral, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.33255/2591/2266

Keywords:

educational practices - relationships - care

Abstract

Educational practices can have unexpected and transformative implications. Telling the stories of their evolution becomes essential in contexts and times of excessive individualism, sadness, and violence. This paper tells a story that emerged and developed during a seminar entitled Relationships between Institutions and Social Sectors[i]. Based on the notion of care as the construction of a shared world, it examines several events involving diverse actors and organizations and demonstrates how encounters, connections, and a willingness to accompany one another can shake up inertia, empower processes of change, and broaden the cartographies of specific lives.

 

[i]Bachelor of Analysis and Intervention in Educational Institutions. Faculty of Education Sciences in National University of Entre Ríos.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBAGELATA, N., FRAILE, E., MUSSI C., y PALLERO L. (Eds.). Las infancias cuentan. Relatos del trabajo con niños y jóvenes (pp. 83-96). Editorial Fundación La Hendija.

BOTTINELLI, M., M., FREYTES FREY, M. I., BARRÍA OYARZO, C., BANG, C., CASTAÑO, L. M., GRANJA, G. y YUJNOVSKY, N. (2024). Cuidar en la Emergencia: protección social en tiempos de pandemia. Editorial Universidad del Chubut. https://repositorio.udc.edu.ar/handle/123456789/3822

DABAS, E. y NAJMANOVICH, D. (2003). Una, dos, muchas redes. Itinerarios y afluentes del pensamiento y abordaje en redes. El ático, 11.

DE LA ALDEA, E. (2019). Los cuidados en tiempos de descuido. LOM Ediciones.

DE PIANO, R. (2019) Hacia una fragilidad común. Saberes profesionales, saberes en situación. Editorial Fundación La Hendija.

GARCÉS, M. (2013). Un mundo común. Edicions Bellaterra, Barcelona, España.

GUTIÉRREZ, R. (10 de septiembre 2024). Conferencia: Tramas antipatriarcales por lo común: ritmos, escalas, horizontes. [Archivo de Video disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=oss0hyPG5pk&t=3s]

HARAWAY, D. J. (2019). Seguir con el problema. Generar parentesco en el Chthuluceno. (Torres, H. Trad.). Bilbao: Consonni.

HARAWAY, D. J.(2019). Tres mochilas en Colombia: bolas para seguir con el problema. Prólogo a Le Guin, U. (1986). La teoría de la bolsa de la ficción. Martínez: Rara Avis Editorial.

LE GUIN, U. K. (1986). La teoría de la bolsa de la ficción. Martínez: Rara Avis Editorial.

MOLINIER, P. & LEGARRETA, M. (2016). Subjetividad y materialidad del cuidado: ética, trabajo y proyecto político, en Papeles del CEIC. Vol. 2016/1, presentación CEIC (Centro de Estudios sobre la Identidad Colectiva). Universidad del País Vasco. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1387/pceic.16084

TRONTO, J. (2020). ¿Riesgo o cuidado? Fundación Medife. Disponible en: https://www.fundacionmedife.com.ar/leer/horizontes-del-cuidado/riesgo-

o-cuidado

ULLOA, F. (1995). Cultura de la mortificación y proceso de manicomialización: una reactualización de las neurosis actuales, en La clínica psicoanalítica. Historial de una práctica. Buenos Aires. Paidós.

Published

2025-06-27

How to Cite

Yujnovsky, N., & Fraile, M. E. (2025). Relationships between institutions and social sectors. A story about educational practices that transform and transform us. Educación Y Vínculos. Journal of Interdisciplinary Studies in Education, 66–78. https://doi.org/10.33255/2591/2266

Issue

Section

Relatos de experiencia