Relationships between institutions and social sectors. A story about educational practices that transform and transform us
DOI:
https://doi.org/10.33255/2591/2266Keywords:
educational practices - relationships - careAbstract
Educational practices can have unexpected and transformative implications. Telling the stories of their evolution becomes essential in contexts and times of excessive individualism, sadness, and violence. This paper tells a story that emerged and developed during a seminar entitled Relationships between Institutions and Social Sectors[i]. Based on the notion of care as the construction of a shared world, it examines several events involving diverse actors and organizations and demonstrates how encounters, connections, and a willingness to accompany one another can shake up inertia, empower processes of change, and broaden the cartographies of specific lives.
[i]Bachelor of Analysis and Intervention in Educational Institutions. Faculty of Education Sciences in National University of Entre Ríos.
Downloads
References
BARBAGELATA, N., FRAILE, E., MUSSI C., y PALLERO L. (Eds.). Las infancias cuentan. Relatos del trabajo con niños y jóvenes (pp. 83-96). Editorial Fundación La Hendija.
BOTTINELLI, M., M., FREYTES FREY, M. I., BARRÍA OYARZO, C., BANG, C., CASTAÑO, L. M., GRANJA, G. y YUJNOVSKY, N. (2024). Cuidar en la Emergencia: protección social en tiempos de pandemia. Editorial Universidad del Chubut. https://repositorio.udc.edu.ar/handle/123456789/3822
DABAS, E. y NAJMANOVICH, D. (2003). Una, dos, muchas redes. Itinerarios y afluentes del pensamiento y abordaje en redes. El ático, 11.
DE LA ALDEA, E. (2019). Los cuidados en tiempos de descuido. LOM Ediciones.
DE PIANO, R. (2019) Hacia una fragilidad común. Saberes profesionales, saberes en situación. Editorial Fundación La Hendija.
GARCÉS, M. (2013). Un mundo común. Edicions Bellaterra, Barcelona, España.
GUTIÉRREZ, R. (10 de septiembre 2024). Conferencia: Tramas antipatriarcales por lo común: ritmos, escalas, horizontes. [Archivo de Video disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=oss0hyPG5pk&t=3s]
HARAWAY, D. J. (2019). Seguir con el problema. Generar parentesco en el Chthuluceno. (Torres, H. Trad.). Bilbao: Consonni.
HARAWAY, D. J.(2019). Tres mochilas en Colombia: bolas para seguir con el problema. Prólogo a Le Guin, U. (1986). La teoría de la bolsa de la ficción. Martínez: Rara Avis Editorial.
LE GUIN, U. K. (1986). La teoría de la bolsa de la ficción. Martínez: Rara Avis Editorial.
MOLINIER, P. & LEGARRETA, M. (2016). Subjetividad y materialidad del cuidado: ética, trabajo y proyecto político, en Papeles del CEIC. Vol. 2016/1, presentación CEIC (Centro de Estudios sobre la Identidad Colectiva). Universidad del País Vasco. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1387/pceic.16084
TRONTO, J. (2020). ¿Riesgo o cuidado? Fundación Medife. Disponible en: https://www.fundacionmedife.com.ar/leer/horizontes-del-cuidado/riesgo-
o-cuidado
ULLOA, F. (1995). Cultura de la mortificación y proceso de manicomialización: una reactualización de las neurosis actuales, en La clínica psicoanalítica. Historial de una práctica. Buenos Aires. Paidós.