The body and educational intervention

Authors

  • Nashelly Ocampo Figueroa Universidad Pedagógica Nacional, México
  • Ana Alicia Peña López Universidad Pedagógica Nacional, México

DOI:

https://doi.org/10.33255/2591/1151

Keywords:

body, educational intervention, bodily subordination, dance, formation

Abstract

We have been deprived not only of the land, but also of our own bodies, which are being dismantled by western culture through the contraposition of once unitarian conceptions of body-mind and emotion-action. In this way, the productive force that constitutes humankind itself and allows it to transform its being in the world becomes alienated.

As teachers, researchers, and educational intervenors with nearly 20 years of experience, we have used the body as a learning space, and dance as a therapeutic and pedagogic tool for educational intervention. This praxis will help us reclaim the esthetical joy of our own bodies and to participate in the collective work of social intervention that addresses and transforms the complex web of problems that the current crisis imposes on all of us.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nashelly Ocampo Figueroa, Universidad Pedagógica Nacional, México

Profesora e Investigadora en la Universidad Pedagógica Nacional(UPN), Unidad Morelos y en la Facultad de Economía, UNAM. Perfil PRODEP desde 2016 a la fecha.
Miembro del Sistema Nacional de Investigadores, nivel 1, de 2016 a 2020. Doctora en Economía Internacional, Maestra en Sociología y Licenciada en Economía, en la UNAM. Especialidad como Danzaterapeuta y Psicoterapeuta corporal, por la Universidad Autónoma del Estado de Morelos.
Investigadora y coordinadora en la UPN Morelos del Cuerpo Académico Investigación e Intervención Educativa Comparada México-España-Argentina (MEXESPARG), donde participan distintas unidades de la UPN, la Universidad Jaume I de Castellón, España y las Universidades de Córdoba y de Buenos Aires de Argentina.

Ana Alicia Peña López, Universidad Pedagógica Nacional, México

Profesora Investigadora de Tiempo Completo en la Facultad de Economía, UNAM. Profesora en la Universidad Pedagógica Nacional (UPN), Unidad Morelos. Investigadora Nacional del Sistema Nacional de Investigadores (SNI) nivel I, desde 2011. Doctora en Ciencia Política y Social, maestra en Sociología y Licenciada en Economía por la UNAM. Participa desde 2010 en el Proyecto de Investigación e Intervención Comparada México-España-Argentina (MEXESPARG) donde participan: Universidad Pedagógica Nacional de México, Universidad Jaume I de Castellón España y Universidad de Córdoba y de Buenos Aires de Argentina.

Published

2022-06-30

How to Cite

Ocampo Figueroa, N., & Peña López, A. A. (2022). The body and educational intervention. Educación Y Vínculos. Journal of Interdisciplinary Studies in Education, 47–60. https://doi.org/10.33255/2591/1151

Issue

Section

Artículos