Conversation with Elena de la Aldea: considerations about care and heroic subjectivity

Authors

  • Analía Rígoli UNER
  • Elena De la Aldea UNLA
  • Lucrecia Cerini UNER
  • Mariela Cordero UNER

DOI:

https://doi.org/10.33255/2591/1135

Keywords:

Self-care, Caring of those who take care, Heroic subjectivity

Abstract

The interest on the subject of care has been increasing lately, specially concerning the sanitary condition due to the pandemic of COVID-19. One of the relevant aspects in these contexts is to take care of the people in charge of caring. One of the dimensions it approaches emphasizes on the problematization of the concept of “heroic subjectivity”, as well as some tools to focus on self care.

In these conversations Elena de la Aldea, a key informant with more than 50 years of professional experience, provides fundamental and enriching problematizations to think about self care in professionals who work in constant connection with suffering or vulnerability of certain populations.

Elena de la Aldea has a degree in Psychology (University of Buenos Aires) and Magister on Psychology (Catholic University of Louvain, Belgium), where she also studied her Doctorate. She is a Group Analyst (Mexican Association for the Analytic Group Therapy) and a professor in many careers, for graduate and postgraduate degrees in many Universities in many countries. She also has written many papers and books on teamwork, about communities, caring of those who take care, heroic subjectivity and the care.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Analía Rígoli, UNER

Lic. en Psicología (UADER). Doctoranda en Ciencias Sociales (UNER). Docente e Investigadora de la Facultad de Trabajo Social (UNER) y de la Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales (UADER). Becaria Programa Estratégico de Formación de Recursos Humanos en Investigación y Desarrollo (PERHID).

Elena De la Aldea, UNLA

Elena de la Aldea: Lic. en Psicología (UBA), Licenciatura Complementaria (Maestría) en Psicología y Doctorado cursado en la Universidad Católica de Lovaina, Bélgica, Analista de Grupo por la Asociación Mexicana de Psicoterapia Analítica de Grupo (AMPAG). Egresada del Curso de Psicodrama y Trabajo con Máscaras del Instituto de la Máscara y Consteladora Familiar y Organizacional por el Instituto de Bert Hellinger de Buenos Aires. Docente de grado y posgrado en diversas universidades en diversos países. Autora de varios escritos en relación a lo comunitario, al cuidar al que cuida, a la subjetividad heroica y los cuidados.

Lucrecia Cerini, UNER

Lic. en Psicología. Mg. en Salud Mental (FTS-UNER). Docente e Investigadora de la Facultad de Trabajo Social (UNER) y de la Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales (UADER).

Mariela Cordero, UNER

Psp. y Lic. en Psicopedagogía. Mg. en Salud Mental (FTS-UNER). Docente de grado y posgrado en la Facultad de Trabajo Social (UNER), en la Facultad de Humanidades, Educación y Ciencias Sociales (UAP) y en las Facultades de Psicología, Humanidades y Filosofía, y Salud (UCSF). Coordinadora Académica de la Especialización en Políticas Públicas en Niñez, Adolescencia y Familia (FTS-UNER)

Published

2021-12-17

How to Cite

Rígoli, A., De la Aldea, E., Cerini, L., & Cordero, M. (2021). Conversation with Elena de la Aldea: considerations about care and heroic subjectivity. Educación Y Vínculos. Journal of Interdisciplinary Studies in Education, (8), 23–36. https://doi.org/10.33255/2591/1135

Issue

Section

Colaboración especial