Discourses of European Travellers an Written Culture in Argentina (1810-1910)

Authors

  • Mario Sebastián Román Faculty of Educational Sciences, National University of Entre Ríos, Argentina
  • Liliana Petrucci Faculty of Educational Sciences, National University of Entre Ríos, Argentina
  • Marcelo Bechara Faculty of Educational Sciences, National University of Entre Ríos, Argentina
  • María Lidia de Biaggi Faculty of Educational Sciences, National University of Entre Ríos, Argentina
  • María de los Angeles Rodriguez Faculty of Educational Sciences, National University of Entre Ríos, Argentina
  • Stella Maris Beghetto
  • Román Mayorá Faculty of Educational Sciences, National University of Entre Ríos, Argentina

Keywords:

European travellers, discourses (of) in trouble, nation, otherness

Abstract

This article delves into the “reconstruction”  of the “map”  of European travellers  who got around and stayed in present-day Argentinean territory. Special attention was paid to the contribution of Alfred du Graty and Martin de Moussy to the construction of the “historical memory”, of a national imaginary and of the “narration of nation” in their roles as  representatives of Argentinean Confederation in two Universal Exhibitions in Paris (in 1855 and 1867). The interventions of two pedagogue travellers: Amadeo Jacques and Pedro Scalabrini, were analized, as outstanding characters who took a starring part in the configuration of the pedagogical field in these latitudes, at the same time that their works appear strongly influenced by the relationship with “the other” /  “the otherness”. Some keys were proposed to reserach on the forms of visuality of european travellers, focusing on the case of Hermann Burmeister, taking into account a delimitation on the landscape, nature and urban scenaries.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mario Sebastián Román, Faculty of Educational Sciences, National University of Entre Ríos, Argentina

Doctor en Comunicación Social. Profesor Adjunto interino, cátedra: Análisis del Discurso. Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de Entre Ríos. Director PID 3129: Discursos de viajeros europeos y cultura escrita en la Argentina (1810-1910). Prof. Adjunto Ordinario, coordinador de la cátedra: Semiótica, Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales, Universidad Autónoma de Entre Ríos. 

Liliana Petrucci, Faculty of Educational Sciences, National University of Entre Ríos, Argentina

Profesora en Enseñanza Superior en Ciencias de la Educación. Profesora Titular ordinaria,  Área de Investigación en Pedagogía Universitaria y Área Didáctica. Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de Entre Ríos. Codirectora PID 3129. Prof. interina a cargo de la cátedra: Pedagogía y construcción de subjetividad, Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales, Universidad Autónoma de Entre Ríos. 

Marcelo Bechara, Faculty of Educational Sciences, National University of Entre Ríos, Argentina

Licenciando en Comunicación Social. Prof. Adjunto interino, cátedra: Antropología. Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de Entre Ríos. Investigador PID 3129. Prof. Asociado ordinario, cátedra: Antropología y Comunicación de los cuidados, Facultad de Ciencias de la Vida y la Salud, Universidad Autónoma de Entre Ríos. Prof. Adjunto interino, cátedra: Antropología, Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales, Universidad Autónoma de Entre Ríos 

María Lidia de Biaggi, Faculty of Educational Sciences, National University of Entre Ríos, Argentina

Magister en Comunicación, Educación y Cultura. Jefa de Trabajos Prácticos interina, cátedra: Análisis del Discurso. Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de Entre Ríos. Investigadora PID 3129. JTP interina, cátedra: Semiótica, Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales, Universidad Autónoma de Entre Ríos

María de los Angeles Rodriguez, Faculty of Educational Sciences, National University of Entre Ríos, Argentina

Licencianda en Comunicación Social. Adscripta al PID 3129. JTP interina cátedra: Análisis del Discurso, Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de Entre Ríos. JTP interina, cátedra: Semiótica, Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales, Universidad Autónoma de Entre Ríos 

Stella Maris Beghetto

Licencianda en Comunicación Social. Adscripta al PID 3129

Román Mayorá, Faculty of Educational Sciences, National University of Entre Ríos, Argentina

Becario de Iniciación a la Investigación PID 3129. Licenciado en Comunicación Social. Auxiliar de Primera ordinario, cátedra: Arte y cultura de masas,  Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de Entre Ríos. JTP interino, cátedra: Semiótica, Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales, Universidad Autónoma de Entre Ríos.

Downloads

Published

2016-07-28

How to Cite

Román, M. S., Petrucci, L., Bechara, M., de Biaggi, M. L., Rodriguez, M. de los A., Beghetto, S. M., & Mayorá, R. (2016). Discourses of European Travellers an Written Culture in Argentina (1810-1910). Ciencia, Docencia Y Tecnología, 27(53). Retrieved from https://pcient.uner.edu.ar/index.php/cdyt/article/view/228

Issue

Section

Humanities and Social Science - Research

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.