Abstract
This article is the result of a research that aims to generate the possibilities for the implementation of a Dynamic Intermedial Device (DID) that favors the writing of scientific research articles in Spanish by advanced graduate students in Argentina and other countries in the region. Indicators are used to analyze the dimensions of the Dynamic Intermedial Device model framed in the Mediatized Educational Practices (PEM). Specifically, the social, technological and political-institutional dimensions will be addressed from a qualitative approach. This article, particularly, focuses its analysis on the perspective of teachers who teach seminars in Master's and Doctoral programs about their interests and digital skills, the forms of interaction and / or participation in virtual environments that they promote in their classes and the assessments and uses of the new digital tools of artificial intelligence (AI) in the process of writing and / or correction of academic texts. As for the instruments used for data collection, there are voluntary and anonymous surveys to students and teachers and semi-structured interviews to managing directors at Master’s and PhDs. The results show that the transition to the virtual modality brought benefits for graduate programs. Likewise, it promoted the assiduous use of certain resources of the virtual campus. As regards the use of generative AI tools, it is interesting to contrast the practice of use by teachers and students. The latter use them to obtain help in searching for information, text formatting and grammatical and stylistic correction.
References
AGUILAR TAMAYO, M. F. (2021). Escritura hipermedia y literacidad digital en las nuevas prácticas de tutoría universitaria. Ciencia, Docencia Y y Tecnología, 32(63) (set-dic). https://doi.org/10.33255/3263/870
AGUIRRE-AGUILAR, G., .; Esquivel-Gámez, I., .; Navarro, R. E. y Veytia-Buchelli, M. G. (2024). La IA en el desarrollo de competencias investigativas en el posgrado. Alteridad, 19(2), 162-172. https://doi.org/10.17163/alt.v19n2.2024.01
AGUIRRE, J. E. (2021). Profesión Académica académica y Formación formación Doctoraldoctoral. El caso argentino en el marco del estudio internacional APIKS. Praxis Educativa, 25(2), 1–-26. Recuperado a partir de https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/5641
AGUIRRE, J. y Porta, L. (2022). La formación de posgrado en contextos virales adversos. Virtualización, internacionalización y desafíos pospandémicos a partir de las narrativas de los docentes universitarios. Segundo Congreso Internacional de Ciencias Humanas “Actualidad de lo clásico y saberes en disputa de cara a la sociedad digital”". Escuela de Humanidades, Universidad Nacional de San Martín, disponible en:. https://www.aacademica.org/2.congreso.internacional.de.ciencias.humanas/88
ANDRÉS, G. D. y San Martín, P. S. (2019). Modelo analítico multidimensional para la construcción y la evaluación de Prácticas Educativas Mediatizadas en Educación Superior. RAES, 11(18), 88-104. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7004447
ANDRÉS, G., .; San Martín, P., & y Rodríguez, G. (2023). Análisis multidimensional de la sostenibilidad-DID en el contexto físico-virtual. Cuadernos.info, (54), 1-22. https://dx.doi.org/10.7764/cdi.54.52515
BORGOBELLO, A. y Espinosa, A. (2021). Enseñanza remota de emergencia: crisis, procesos y cambios en la educación superior. En S. V. Garo y F. Costa (Compscomps.), Notas de Pandemia (pp. 29-38). UNR Editora. http://hdl.handle.net/2133/20523http://hdl.handle.net/2133/20523
BOSSOLASCO, M. L.;, Carreras, M. P.;, Stockl, C. M. T., &y Chiecher, A. C. (2024). ¿Enseñanza presencial, virtual o semipresencial? Tendencias en docentes de educación superior en el contexto de postpandemia. Praxis Educativa, 28(2), 1-20. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2024-280210
CABERO, J. (2006). Bases pedagógicas del e-learning. Rusc: Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 3(1), 1-10. https:// dx.doi.org/10.7238/rusc.v3i1.265
CARRERA, C., .; Madrigal, J., & y Lara, Y. (2017). La formación de investigadores en los posgrados. Una reflexión curricular. Boletín Redipe, 6(9), 53-72. https:// bit.ly/3iycrjV
CASSANY, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Barcelona: Anagrama.
CASTILLEJOS LÓPEZ, B. (2022). Inteligencia artificial y entornos personales de aprendizaje: atentos al uso adecuado de los recursos tecnológicos de los estudiantes universitarios. Educación, 31(60), 9-24.
CRAWFORD, K. (2022) Atlas de inteligencia artificial. Fondo de cultura Cultura económicaEconómica.
CEVALLOS VILLAMARÍN, . J. N. (2023). Tendencias en la configuración y el futuro de la educación superior: trends Trends in the configuration and future of higher education. Revista De de Investigación Científica TSE DE, 6(2), 1–-25. https://doi.org/10.60100/tsede.v6i2.146
DE GIUSTI, A. E. (2023). Transformación Digital digital en Educación Superior. Posibilidades y Desafíosdesafíos. Revista Iberoamericana De de Tecnología En en Educación Y y Educación En en Tecnología, (35)., e1. https://doi.org/10.24215/18509959.35.e1
DORFSMAN, M. I., y Horenczyk, G. (2021). El cambio pedagógico en la docencia universitaria en los tiempos de Covid-19. Revista de Educación a Distancia (RED), 21(67). https://doi.org/10.6018/red.475151
FERREIRO, E. (2001). Pasado y presente de los verbos leer y escribir. México: Fondo de Cultura Económica.
GALLEGO TRIJUEQUE, S., & y Oliva Marañón, C. (2022). La cuarta revolución industrial: Transformación digital como nuevo paradigma. Signo Y y Pensamiento, 41. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp41.crit
GARCÍA ARIZMENDI, V., & y Rodríguez Macías, J. . C. (2023). Características de la Enseñanza Eficaz en Educación Superior: modalidad presencial vs virtual . REXE - Revista De de Estudios Y y Experiencias En en Educación, 22(49), 50–-68. https://doi.org/10.21703/rexe.v22i49.1540
HERNÁNDEZ, C. C., .; Luna, J. M., & y García, Y. I. L. (2017). La formación de investigadores en los posgrados. Una reflexión curricular. Revista Boletín Redipe, 6(9), 53-72.
KAP, M. (2023). Nuevos agenciamientos en el campo de la didáctica: mediaciones, subjetividades y prácticas emergentes. Praxis Educativa, 27(1), 1–-22. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2023-270106
LANFRI, Nora N.Zoila Z. (Coordinadora coord. Generalgral.) (2022). Dilemas de nuevas culturas de producción del conocimiento. Los posgrados a distancia en el MERCOSUR: formatos, regulaciones y acreditación. NEIES-MERCOSUR. Pedro & João Editores. Disponible en: https://nemercosur.siu.edu.ar/webnucleo/publicaciones/Estudio_S_N_1933_Dilemas.pdf
LOVEY, J.;, Mandolesi, M., .; Pierella, M., .; De Seta, D., .; Majul, S.ofía, &y Borgobello, A. (2023). Uso de tecnologías digitales en una universidad pública argentina: sugerencias y exigencias en fuentes documentales. Praxis educativaEducativa, 27(2), 206-226.
MONTES SILVA, M. E., & y López Bonilla, G. (2017). Literacidad y alfabetización disciplinar: enfoques teóricos y propuestas pedagógicas. Perfiles Educativos, 39(155), 162–-178. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.155.58062
PIÑERO, M. L.,.; Rivera, E. R. E., .; Cotrina, A. R. R., & y Becerra, S. F. C. (2021). Tendencias y desafíos de los programas de posgrado latinoamericanos en contextos de COVID-19. Revista Venezolana de Gerencia: RVG, 26(93), 123-138.
Pozzo, M. I. y Rosso, F. (2023). Enseñanza de la escritura académica en entornos virtuales: desafíos de la pandemia en el posgrado. Folios, (58), 56-74. https://doi.org/10.17227/folios.58-16014
Ramos, A. S. M. (2023). Generative Artificial Intelligence based on large language models - tools for use in academic research. In SciELO Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.6105
SÁNCHEZ-ANGUITA MUÑOZ, Á.;, Pulido López, M. F., & y Pérez López, B. (2021). Innovaciones virtuales para la enseñanza de posgrado en tiempos de pandemia. Disponible en: https://dehesa.unex.es/handle/10662/13379
SAN MARTÍN, P. S., .; Rodríguez, G. L., .; Pidello, M. A., .; Cenacchi, M., .; Manero, L., .; Jusama, B., .; Bauman, P., .; Álvarez, E., & y Diaz, J. (2024). Apropiación creativa de tecnología en contextos de encierro: inclusión educativa y social. Ciencia, Docencia Y y Tecnología, 35(71) (may-ago). https://doi.org/10.33255/3571/1912
TORRES-GÓMEZ, A. (2024). Necesidades de información y percepción sobre las herramientas de inteligencia artificial en estudiantes de doctorado en investigación educativa en Tlaxcala, México. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, Bibliotecología E e Información, 38(98), 79-98. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2024.98.58852
TOVILLAS, P.;, Dde Michele, D.; Giorgini, H. y Igarza, R. (2021). Los sistemas institucionales de Educación a Distancia: análisis de la primera experiencia de evaluación y validación, CONEAU-Comisión Nacional de Evaluación y Acreditación Universitaria. Disponible en: https://www.coneau.gob.ar/coneau/nueva-publicacion-los-sied-en-argentina/
TRAMALLINO, C. P., & y San Martín, P. S. (2023). Hacia la co-construcción de un dispositivo hipermedial dinámico para el proceso de escritura de artículos científicos en español de estudiantes de postgrado. . Lengua y Sociedad, , 22(2), 261-282. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v22i2.24389
VÁZQUEZ, J. (2020). Nuevos escenarios y tendencias universitarias. Blog TheConversation. https://bit.ly/3oloTWi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Carolina Tramallino