Harmonies and dissonances in the implementation of Comprehensive Sexual Education into the study program of Music Teacher Licensure at the Autonomous University of Entre Ríos
DOI:
https://doi.org/10.33255/2591/2117Keywords:
Educación sexual, Formación docente, Sexualidad, Queer/cuir, Formación SuperiorAbstract
Due to the current commotion of hate and anti-comprehensive sexuality education (CSE) policies speeches at national level, we were interested in knowing how CSE is materialized in a teacher training instance; Therefore, our main objective is to know how CSE is implemented into Music Teacher Licensure of Autonomous University of Entre Ríos, located in Paraná, Entre Ríos, Argentina. What are its limitations, its initiations, what it points out, and how it is manifested in the curriculum. Always taking into consideration the disagreements that the initiation to knowledge that come from foreign fields, from inhospitable places for the encyclopedist and colonialist production of education generates. As our intention is to investigate what qualities the CSE acquired in this training instance, we used the qualitative semi-structured interview technique, since allowed us to recover the voices of teachers and students who experienced the current study program. At the same time, we incorporate queer theories to build a conceptualization of sexual education and how it puts a heteronormative curriculum in tension.
Downloads
References
BRITZMAN, D. (2005). Educación precoz. En Talburt, S. y Steinberg, S. (2005) Pensando queer. Sexualidades, cultural y educación. Editorial Grao.
BRITZMAN, D.(2016). Curiosidad, sexualidad, curriculum. En Herczeg, G. (2016). Pedagogías Transgresoras. Bocavulvaria ediciones.
BROWN, W. (2020). En las ruinas del neoliberalismo: El ascenso de las políticas antidemocráticas en Occidente. Traficantes de Sueños.
FLORES, v. (2009). Borradores para una pedagogía vampira. Entre contaminaciones sexuales y mordeduras textuales. Universidad Nacional del Comahue. Cipolletti.
FLORES, v. (2015). Degenerando Buenos Aires. III Jornadas Interdisciplinarias de Géneros y Disidencia Sexual. Mesa La escuela como productora de identidad: desafíos de una educación sexual integral no heteronormada.
Escuela Normal Superior Nº1. Organizada por Cauce UBA y Desde el Fuego.
FREIRE, P. (1976). La educación como práctica de la libertad. Siglo xxi.
GIORGI, G. (2024). Contra el aturdimiento. Notas de escucha. Revista Heterotopías, v7, n13. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/45386/45409
LEY 26.150 (2006). Programa Nacional de Educación Sexual Integral. Honorable Congreso de la Nación Argentina. Sancionada el 04-10-2006
MORGADE, G. comp. (2011). Toda educación es sexual. Hacia una educación sexuada justa. La Crujía, Buenos Aires.
RESOLUCIÓN CONSEJO FEDERAL DE EDUCACIÓN Nº45 (2008). Lineamientos Curriculares para la Educación Sexual Integral Ley Nacional N°26.150. Sancionada en Buenos Aires el 29 de mayo de 2008.
RESOLUCIÓN CONSEJO FEDERAL DE EDUCACIÓN N°340. (2008).
RESOLUCIÓN MINISTERIO DE EDUCACIÓN N°1772. (2015).
RUBIN, G. (1984). Reflexionando sobre el sexo. En: El crepúsculo del brillo. La teoría como justicia erótica. Bocavulvaria ediciones. Córdoba, 2017, pp. 69-146.
SEDGWICK, E. (1998). Epistemología del armario. Ediciones de la tempestad.
SHABEL, P. N. (2023). Tratado de teratos-pedagogía. Un análisis cuir de docentes y estudiantes en la escuela. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación. Dossier. 2(18), 1-15.
SHOCK, S. (2020). Realidades. Editorial Muchas Nueces.
TERNAVASIO, F. (2023). Crecer torcido. La esi en el ojo de la loca. Maestría en comunicación, UNER. Paraná, Entre Ríos, Argentina.