Demands from the field of mental health perceived by psychologists who work in Guidance and Tutoring spaces, in secondary schools of Paraná Campaña.

Authors

  • Martin Siebenhar Universidad Autónoma de Entre Ríos – Instituto Técnico Superior de Cerrito, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.33255/2591/1996

Keywords:

guidance and tutoring, mental health, demand, tutor psychologist

Abstract

This research was proposed within the framework of the Master's Degree in Mental Health at the FTS – UNER. It sought to address a topic inserted in two complementary disciplinary fields, that of health, and more specifically the field of mental health, and that of education. The central objective sought to know the demands of the field of mental health perceived by psychologists who occupy the orientation and tutoring spaces in secondary schools of Paraná Campaña.

For the research, a conceptual generation logic was adopted; for this, the semi-structured in-depth interview with key informants was used as a technique for obtaining information. Regarding information processing, the constant comparative method was used. 

The results obtained showed that the demands perceived by tutor psychologists have a significant diversity of situations, which are made visible by different institutional actors such as students, teachers, preceptors, managers and even the adults who are in charge of the care or upbringing of the children. youths. It is highlighted that this space is handcrafted by the person who carries out the tutorial function, and it must also be taken into account when addressing the demands that they have a singular, situational and territorial character, so that the work acquires a imprint according to the complexity of the interventions. This has allowed us to redefine that the guidance and tutoring space is built with a point of articulation between the educational/pedagogical and mental health.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMARANTE, P. (2009). Superar el manicomio. Salud mental y atención psicosocial. Topia Editorial.

AUGSBURGER, C. (2000). El oficio del psicólogo educacional. En Menin, O. (comp.). El oficio del psicólogo educacional. Instituto de investigaciones de la Facultad de Psicología. UNR.

AUGSBURGER, C. (2002). De la epidemiología psiquiátrica a la epidemiología en salud mental: el sufrimiento psíquico como categoría clave. Cuadernos médico sociales, 81, pp. 61-75.

BIXIO, C. (2004). Conformación del campo de la educación para leer en clave psi. En AAVV. Psicología educacional. Debates en la universidad. Laborde editor.

BIXIO, C. (2007). ¿Qué psicología para qué educación? En Libro Virtual de Psicología Educativa II. Rosario.

CARBALLEDA, A. (2012). La intervención del Trabajo Social en el campo de la Salud Mental. Algunos interrogantes y perspectivas. Revista margen, n.° 65.

CHAVES, M. (2019). Ensayos posibles entre educación y salud mental desde la asesoría pedagógica en la escuela secundaria. Educación y Vínculos. Año II, n.° 3, 2019. ISSN 2591-6327.

CORREA, B.; A.C. Solari y E. Leguizamón (2019). Nuevos desafíos para la Psicología en el campo de la educación. Ponencia en el marco del II Encuentro Internacional de Educación. Eje IV: La educación superior argentina en el contexto latinoamericano: tensiones en torno a lo público. 4, 5 y 6 de diciembre del 2019, pp. 1-14. NEES - Facultad de Ciencias Humanas -UNCPBA - Campus Universitario. Tandil. Argentina. https://indico.fch.unicen.edu.ar/event/2/contributions/126/

ELICHIRY, N. (comp.) (2011). Introducción a la Psicología Educacional como instrumento de análisis y de intervención. Diálogos y entrecruzamientos. Novedades Educativas.

EMMANUELE, E. (1998). Educación, salud, discurso pedagógico. Novedades Educativas.

EMMANUELE, E. (2002). Cartografía del campo Psi. Lugar Editorial.

GALENDE, E. (2002). Salud y educación: demandas de salud mental, escuelas promotoras de salud. Novedades Educativas.

KORINFELD, D. (2002). La intervención de los equipos técnicos en la escuela y el campo de la salud mental. En AA.VV. Colección Ensayos y Experiencias n.° 46: discursos y prácticas en orientación educativa. Novedades Educativas.

KORINFELD, D. (2016). Entre adolescentes y adultos en la escuela. Puntuaciones de época. Paidós.

KORINFELD, D. (2020). En las instituciones educativas: intervenir en situaciones complejas. Convivencia, acompañamiento y cuidados. Ministerio de Educación de la Nación.

LARROSA, J. (1995). Tecnologías del yo y educación. En Escuela, Poder y Subjetivación. La piqueta.

LLOSA, S. (2013). Será por todas estas cosas que me pasaron... Un estudio de los procesos psicosociales que dan cuenta de las demandas educativas a lo largo de la vida. Revista del IICE, n.° 31, pp. 83-98, diciembre de 2013. ISSN 0327-7763. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/iice/article/view/367

MENIN, O. (comp.) (2000). El oficio del psicólogo educacional. UNR Editora.

SATULOVKY, S. y S. THEULER (2009). Tutorías: un modelo para armar y desarmar. Noveduc.

SIRVENT, M.T. et al. (2006). Los factores y procesos que dan cuenta de la situación de la demanda y la oferta de educación de jóvenes y adultos en Córdoba. Revista Páginas de la Escuela de Ciencias de la Educación, n.° 4, octubre de 2004.

SIRVENT, M.T. y L. Rigal (2017). Metodología de la Investigación Social y Educativa. Diferentes caminos de producción de conocimiento. Texto II, III y IV. [Manuscrito no publicado].

STOLKINER, A. (2001). Subjetividades de época y prácticas en salud mental. Revista Actualidad Psicológica, año XXVI, n.° 293.

STOLKINER, A. y S. Ardila Gómez (2012). Conceptualizando la Salud Mental en las prácticas: consideraciones desde el pensamiento de la medicina social/salud colectiva latinoamericanas. VERTEX Revista Argentina de Psiquiatría, vol. XXIII.

TIRAMONTI, G. (dir.) (2011). Variaciones sobre la forma escolar. Límites y posibilidades de la escuela media. Homo Sapiens Ediciones.

VALDEZ, D. (2001). El Psicólogo educacional: estrategias de intervención en contextos escolares. En Elichiry, N. (comp.). ¿Dónde y cómo se aprende? Temas de Psicología Educacional. EUDEBA.

Published

2024-06-28

How to Cite

Siebenhar, M. (2024). Demands from the field of mental health perceived by psychologists who work in Guidance and Tutoring spaces, in secondary schools of Paraná Campaña. Educación Y Vínculos. Journal of Interdisciplinary Studies in Education, 46–63. https://doi.org/10.33255/2591/1996

Issue

Section

Artículos