The Intercultural Bilingual Education in times of pandemic: notes on some formative experiences in the province of Santa Fe

Authors

  • Verónica Greca Universidad Nacional de Rosario, Argentina
  • Mariel Bufarini Universidad Nacional de Rosario - Universidad Nacional de Rafaela , Argentina
  • María Claudia Villarreal Universidad Nacional de Rosario, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.33255/2591/1285

Keywords:

intercultural education, training experiences, public policies, pandemic

Abstract

During the COVID-19 pandemic and social isolation health measures, different instances of schooling were affected, in particular, in those contexts crossed by inequality. From our concern about the situation of indigenous peoples and Intercultural Bilingual Education (EIB), between 2020 and 2021, we participated in meetings with leaders in the area, which took place in two talks entitled “Indigenous peoples and education. Intercultural training experiences in times of pandemic”.Their objective was based on sharing work experiences from the perspective of different subjects, such as teachers, directors, intercultural teachers, students and ministerial referents, who contributed their views on the community claims of indigenous peoples, the challenges of educating within the framework of this modality and the complexities involved in the implementation of public policies. All these dimensions are crossed by a context of coloniality, racism and inequality that manifests itself in various daily situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Verónica Greca, Universidad Nacional de Rosario, Argentina

Licenciada y Profesora en Antropología, por la Universidad Nacional de Rosario. Docente en las cátedras de “Taller de Tesina (orientación Sociocultural)” y “Problemática Antropológica” en la Facultad de Humanidades y Artes, UNR. Miembro del Centro de Estudios en Contextos Urbanos (CEACU), desde donde investiga problemáticas vinculadas a conflictos socioétnicos, construcción de memorias y educación intercultural. Co-directora del proyecto Pueblos indígenas, territorios e interculturalidad. Un análisis sobre políticas públicas, configuraciones identitarias y luchas etnopolíticas en la provincia de Santa Fe (2020-2023)junto a la Mg. María Claudia Villarreal, bajo dirección de la Dra. Mariel Bufarini.

Mariel Bufarini, Universidad Nacional de Rosario - Universidad Nacional de Rafaela , Argentina

Licenciada en Antropología y Doctora en Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario; Becaria Post Doctoral del Centro de Investigaciones y Transferencia Rafaela (Universidad Nacional de Rafaela- CONICET): Docente de la Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario, Integrante del Centro de Estudios Antropológicos en Contextos Urbanos.

María Claudia Villarreal, Universidad Nacional de Rosario, Argentina

Magister en Antropología Social (FLACSO, Argentina); Diplomada Sup. en Ciencias Sociales con mención en Gestión de las Instituciones Educativas (FLACSO, Argentina); Lic. en Ciencias Sociales (USAL) y Profesora de Historia. Docente en las asignaturas “Sistemas Socioculturales Latinoamericanos” y “Antropología Visual” (FHyA, UNR). Profesora en institutos de formación docente de la ciudad de Rosario. Integrante del Centro de Estudios Antropológicos en Contextos Urbanos (UNR), y del Programa de Antropología y Educación del mismo centro de estudios. Co-directora del proyecto “Pueblos indígenas, territorios e interculturalidad. Un análisis sobre políticas públicas, configuraciones identitarias y luchas etnopolíticas en la provincia de Santa Fe” (UNR) junto a la Lic. Verónica Greca, bajo dirección de la Dra. Mariel Bufarini. Investiga problemáticas del campo de la Antropología y Educación desde una perspectiva socio-antropológica vinculada a los procesos de educación intercultural indígena en la Provincia de Santa Fe.

Published

2022-06-30

How to Cite

Greca, V., Bufarini, M., & Villarreal, M. C. (2022). The Intercultural Bilingual Education in times of pandemic: notes on some formative experiences in the province of Santa Fe. Educación Y Vínculos. Journal of Interdisciplinary Studies in Education, 34–46. https://doi.org/10.33255/2591/1285

Issue

Section

Artículos