Pedagogical alternatives, Latin America and political praxis.

Biographical interview with Adriana Puiggrós

Authors

  • Ernesto Gabriel Gutiérrez Universidad de Buenos Aires - Universidad Nacional de Moreno, Argentina
  • Bárbara Caletti Garciadiego Universidad de Buenos Aires - Instituto Superior del Profesorado «Dr. Joaquín V. González», Argentina

Keywords:

pedagogy, history of Argentine education, intellectual biography, Puiggrós

Abstract

Figures of the stature of Adriana Puiggrós contain in themselves multiple dimensions, all of enormous wealth and impossible to pay off in one go. Under the auspices of Educación y Vínculos, we invite her to discuss the pedagogical task and the role of teachers –a topic on which she has already left a great work–, based on the thread of her own journey and the multiple experiences of learning and magisteriums in which she participated.

In this open interview, posed as a biographical conversation through the screens imposed by the pandemic, certain transversal nuclei repeatedly emerge: education and politics, what did you teach-what did you learn, some bridges –not so broken– between renewal and tradition, and deployment of an all-terrain intellectual. Along with her voluminous and essential academic work, there are artistic productions (from the desire to be a plastic artist to some forays into the field of fiction), combat essays, and a political-legislative work whose legacy we have not yet been able to measure. A first hypothesis: we are facing a transdisciplinary intellectual, a trans pedagogue.

In this back and forth between life and work, the Adriana who speaks here, whom we know has been among us since September 12, 1941, and the one that stands timeless in his academic, essayistic, literary texts (and why not also his political work). And this fertile dialogue about the teachers and their teachers, going through the founding relationships of the pedagogical event, the folds of resistance, alternatives and aporias will be revealed in front of the cemetery of order and hegemony, a Latin Americanist epistemology (a search for truth) will emerge and a total intellectual praxis: politics and education, theory and practice, creation and intervention.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ernesto Gabriel Gutiérrez, Universidad de Buenos Aires - Universidad Nacional de Moreno, Argentina

Nacido el 19 de mayo de 1983, su vida transcurre por los suburbios occidentales de Buenos Aires. Primero, estudió Historia en la Universidad Nacional de Buenos Aires, para dedicarse luego a la docencia en el nivel Secundario, la cual lo convocó a postitularse en una Especialización en Políticas Socioeducativas del Instituto Nacional de Formación Docentes (INFoD), posteriormente complementada con una Licenciatura en Educación Secundaria, dictada en la novel Universidad Nacional de Moreno, acaso también patria local que hoy lo abriga. También amplió su formación en una Diplomatura en Educación (CLACSO) y hoy estudia otra sobre Políticas Educativas y Gestión Escolar, en el marco de la Universidad Pedagógica (UniPe). Se dedica diariamente a la labor tarea educadora en el nivel secundario, tanto en las aulas como en un cargo directivo, y tanto en la gestión estatal como en la gestión social, mientras afina libremente su pasión cinéfila y su interés por la historia de la educación en estas tierras bárbaras.

Bárbara Caletti Garciadiego, Universidad de Buenos Aires - Instituto Superior del Profesorado «Dr. Joaquín V. González», Argentina

Profesora y Licenciada en Historia por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires, donde ejerce como ayudante de primera. Además se desempeña como docene en el ISJVG y en el ISFD 45. Es Especialista en Gestión Cultural y Políticas Culturales en IDAES- UNSAM y diplomada en Sistemas de Información Geográfica (FFyL-UBA). Forma parte del Instituto de Historia Argentina y Americana "Dr. Emilio Ravignani", donde participa de proyectos de investigación colectivos e integra el Grupo de Historia Popular y el Área de Historia Digital. Su investigación doctoral se centra en la conflictividad política y jurisdiccional en la cuenca del río Uruguay entre fines del período colonial y las guerras revolucionarias.

Published

2021-06-29 — Updated on 2021-07-04

How to Cite

Gutiérrez, E. G., & Caletti Garciadiego, B. (2021). Pedagogical alternatives, Latin America and political praxis.: Biographical interview with Adriana Puiggrós. Educación Y Vínculos. Journal of Interdisciplinary Studies in Education, (7), 6–31. Retrieved from https://pcient.uner.edu.ar/index.php/EyV/article/view/1067

Issue

Section

Entrevistas. Serie Maestros y sus maestros