The Projects of Technological and Social Development in the University of Buenos Aires
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

PDTS; social actors; university; research policies

How to Cite

Senejko, M. P., & Versino, M. (2019). The Projects of Technological and Social Development in the University of Buenos Aires. Ciencia, Docencia Y Tecnología, 30(59 nov-abr). https://doi.org/10.33255/3059/688

Abstract

Since the late 1990s, many universities in the country have undergone transformations in the production of knowledge mainly promoted by the creation of policies aimed at addressing external social demands and a greater involvement with non-academic social actors (Arocena and Sutz, 2000 Sutz 2005; Unzué and Rovelli, 2017). The proposal of the Ministry of Science, Technology and Productive Innovation (MINCYT) to create a bank of projects aimed at contemplating specific socio-productive needs required by specific adopters is an example of this and, in turn, posed a new challenge to the Institutions of Higher Education. In the particular case of the University of Buenos Aires (UBA), this encouraged the holding of a call for Projects of Technological and Social Development (PDTS) in 2012. This work aims to analyze the results and the performance of the projects of the aforementioned call, which ended in 2015.

https://doi.org/10.33255/3059/688
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

Arocena, R. y Stuz, J. (2000). La Universidad Latinoamericana del Futuro. Colección Unión de Universidades de América Latina (UDUAL). México, 366 pp.
Carli, S. (2012). “Conocimiento y Universidad en el escenario global. La crítica al universalismo y la dimensión de la experiencia”. En: Rosa Buenfil, Silvia Fuentes y Ernesto Treviño. Giros teóricos II. Diálogos y debates en las ciencias sociales y humanidades, México. Universidad Nacional Autónoma de México. Facultad de Filosofía y Letras.
Gibbons M., Limoges C., Nowotny H., Schwartzman S., Scott P., y Trow P. (1997 [1994]). La nueva producción del conocimiento. Barcelona: Pomares-Corredor.
Jiménez-Buedo, M. y Vielba I. (2009). “Más allá de la ciencia académica?: Modo 2, ciencia posacadémica y ciencia posnormal”. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura; CLXXXV, 721-737.
Naidorf J., Vasen F. y Alonso M. (2016). “Evaluación académica y relevancia socioproductiva: los proyectos de desarrollo tecnológico y social (pdts) como política científica”. CadernosProlam/USP 15 (27), 43-63.
Senejko, P. y Sirkin, H. (2014). “Los Proyectos de Desarrollo Tecnológico y Social (PDTS) en la Universidad de Buenos Aires (UBA)”. En Seminario Nacional: La evaluación de las políticas públicas en el escenario actual de transformaciones en el Estado. Lanús, Buenos Aires.
Senejko M. P. y Versino M. (2018). “La producción de conocimientos y la resolución de problemas sociales: Análisis de las convocatorias a proyectos de investigación orientados en la UBA (2003-2015)”. Horizontes sociológicos, Año 6, N°10. Dossier: la movilización del conocimiento en ciencias sociales y humanidades, 13-26.
Sirkin, H. (2009). “La UBA y la investigación. Política Científica y Tecnológica”. Revista encrucijadas Nº 48, Buenos Aires, 70-70.
Sutz, J. (2005). “Sobre agendas de investigación y Universidades de Desarrollo”. Revista de Estudios Sociales, n.º 22,107-115.
Unzué, M. y Rovelli, L. (2017). “Las políticas científicas recientes en las universidades nacionales”. Política Universitaria Nº 4, IEC-CONADU, 14-23.
Varsavsky, O. (1969). Ciencia, política y cientificismo. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
Vilas, C. (2012). “Instituciones: ni tanto ni tan poco”. Revista Aportes para el Estado y la Administración gubernamental, Año 18, N.º 30, 43-51. Recuperado de: http://www.asociacionag.org.ar/pdfaportes/30/Aportes30.pdf
Ziman, J. (2003). “¿Qué es la ciencia?”. Cambridge University Press. Madrid. Trad. española de “Real Science: Whatitis, and whatismeans”, por Pérez Sedeño E. y Galicia Pérez, N.

The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensing it under a Creative Commons Attribution License  that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and publication initial in this magazine. All content is published under the Creative Commons 4.0 international license: Attribution-Non-Commercial-Share Alike.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...