Trajectories in Pandemic. Rereading of studies carried out at the National University of Río Cuarto
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

educational trajectories
pandemic
university
inequality
rights

How to Cite

Bustos, D. A., Elisondo, R., & Macchiarola, V. (2022). Trajectories in Pandemic. Rereading of studies carried out at the National University of Río Cuarto. Ciencia, Docencia Y Tecnología, 33(65 (may-ago). https://doi.org/10.33255/3365/1278

Abstract

The purpose was to study university trajectories in times of pandemic, through the cross-sectional analysis of research carried out at the National University of Río Cuarto during 2020 and 2021. We developed a meta-synthesis, we analyzed 12 articles in which socio-economic, political-institutional, pedagogical-curricular and subjective aspects that affect these trajectories were addressed. The results indicate that the pandemic situation introduced modifications to university educational trajectories; deepened existing socio-economic and cultural inequalities; It updated the need for a critical reflection on the processes of virtualization of education and the importance of inhabiting public spaces again, of re-thinking the meanings that the public university assumes in the current scenario. Finally, we point out the inescapable responsibility of the State in guaranteeing the right to higher education, as a public, social and collective good, especially in contexts of crisis and deepening of inequalities.

https://doi.org/10.33255/3365/1278
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

BOURDIEU, P. (2007). El sentido práctico - 1a ed. - Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina, 2007. / / 456 p.; 23x16 cm. Traducido por: Ariel Dilon / / ISBN 978-987-1220-84-7. 1. Sociología. I. Ariel Dilon, trad. II. Título CDD 301

CARIAGA, R. (2021) Enseñar y aprender en la no presencialidad: percepciones de estudiantes de posgrado-docentes. Ciencia, Docencia y Tecnología, 32, (62), 1-24. https://doi.org/10.33255/3262/933

CARRILLO-GONZÁLEZ, G.; GÓMEZ-RAMÍREZ, O.; VARGAS-ROSERO, E. (2007). La Metasíntesis: una Metodología de Investigación. Revista de Salud Pública· Volumen 9 (4), Diciembre 2007

CAUSA, M.; LASTRA, K. (2020). Universidades públicas de la Región Metropolitana: algunas líneas estratégicas de acción para garantizar la inclusión en el contexto de la Pandemia Covid-19. Trayectorias Universitarias, 6(10), e029, 2020. Universidad Nacional de La Plata. La Plata| Buenos Aires| Argentina. https://revistas.unlp.edu.ar/TrayectoriasUniversitarias

FARDOUN, H.; GONZÁLEZ, C.; COLLAZOS, C.; YOUSEF, M. (2020). Estudio exploratorio en Iberoamérica sobre procesos de enseñanza-aprendizaje y propuesta de evaluación en tiempos de pandemia. Ediciones Universidad de Salamanca | https://doi.org/10.14201/eks.23437

GIDDENS, A. (1998). La constitución de la sociedad. Bases para la teoría de la estructuración. Buenos Aires: Amorrortu.

Instituto Internacional de la UNESCO para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC). (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones.

HODGES, C.; MOORE, S.; LOCKEE, B.; TRUST, T. y BOND, A. (2020). “La diferencia entre la enseñanza remota de emergencia y el aprendizaje en línea”. En Cabrales, A.; Graham, A.; Sahlberg, P; Hodges, C.; Moore, S.; Lockee, B.; Trust, T.; Bond, A.; Lederman, D.; Greene, J.; Maggioncalda, J.; Soares, L; Veletsianos, G. y Zimmerman, J. Enseñanza remota de emergencia. Textos para la discusión. Editorial The Learning Factor. Recuperado de: http://www.educaccionperu. org/wp-content/uploads/2020/04/Ensen%CC%83anza-Remota-de-Emergencia-Textos-para-la-discusio%CC%81n.pdf

LOZANO-DÍAZ, A.; FERNÁNDEZ-PRADOS, J.; FIGUEREDO CANOSA, V.; MARTÍNEZ MARTÍNEZ, A. (2020). Impactos del confinamiento por el COVID-19 entre universitarios: Satisfacción Vital, Resiliencia y Capital Social Online. ISE – International Journal of Sociology of Education - Special Issue 2020, 79-104

MALDONADO-GÓMEZ, G.; MIRÓ M.; STRATTA, A.; BARREDA MENDOZA, A.; ZINGARETTI, L. (2020). La educación superior en tiempos de covid-19: análisis comparativo México - Argentina. Revista de Investigación en Gestión Industrial, Ambiental, Seguridad y Salud en el Trabajo – GISST.

MARTINENCO, R. M.; VAJA, A. B.; MARTÍN, R. B. (2021). Emociones y aprendizajes en estudiantes universitarios argentinos durante la pandemia. Boletín Científico Sapiens Research, 11(2), 41-48.

PÉREZ-LÓPEZ, E.; VÁZQUEZ ATOCHERO, A.; CAMBERO RIVERO, S. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), pp. 331-350. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.27855

PRETI, M.; FERNÁNDEZ, M. (2020). Educacion y desigualdade socioeconómica. Políticas públicas em tempos de pandemia (República Argentina). Rev. Caminhos da Educação: diálogos, culturas e diversidades, Teresina, v. 2, n. 1, p.22-42, mai./ago. 2020

RODICIO-GARCÍA, M. L.; RÍOS-DE-DEUS, M. P.; MOSQUERA-GONZÁLEZ, M. J.; PENADO ABILLEIRA, M. (2020). La Brecha Digital en Estudiantes Españoles ante la Crisis de la Covid-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2020, 9(3e), 103-125. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.006

RUIZ, G. (2020). Marcas de la Pandemia: El Derecho a la Educación Afectado. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3). Recuperado de https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12355

Secretaría de Políticas Universitarias. (2020). El impacto de la pandemia COVID-19 en las rutinas educativas: respuestas de las universidades nacionales. Encuesta a estudiantes de las universidades nacionales. encuesta.cdr (cin.edu.ar) y Encuesta Estudiantes.pptx (live.com)

SEGURA, M. (2021). No es una brecha. Desigualdades digitales y sociales en Argentina. Revista Eletrônica Internacional de Economia Política da Informação, da Comunicação e da Cultura, 23(2). 1-10. https://seer.ufs.br/index.php/eptic/article/view/15556

WALSH, D.; DOWNE, S. (2005). Meta‐synthesis method for qualitative research: a literature review. Journal of advanced nursing, 50(2), 204-211.

Documentos consultados:

Conferencia Regional de la Educación Superior en América Latina y el Caribe). (2008). Declaración final. Cartagena de Indias, Colombia: IESALC UNESCO.

Conferencia Regional de la Educación Superior en América Latina y el Caribe). (2018). Documento final. Córdoba, Argentina: IESALC UNESCO.

Ley de implementación efectiva de la responsabilidad del estado en el nivel de educación superior. N° 27.204. (2015). Disponible en Texto completo | Argentina.gob.ar

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Daiana Anahí Bustos, Romina Elisondo, Viviana Macchiarola

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...