El capital tecnológico de los ingresantes a la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional de Entre Ríos (UNER)

Authors

  • Graciela Mingo
  • Manuel Cavia
  • Mariana Heredia UNER

Keywords:

capital tecnologico, ingresantes universitarios, tecnologías digitales

Abstract

This study enquires into the technological capital owned by students admitted to the Faculty of Economic Sciences of UNER (National University of Entre Ríos, Argentina) for the academic year 2020. The study intends to research and describe the incoming students’ perception and usage of their digital technology devices, understanding that technological capital has become a new kind of capital which permeates societies in a cyberculture world. 

Therefore, digital devices become significantly important in the university educational field, since they reaveal the kind of capital and relations that incoming students count on to work within the academic world, as information about the previous knowledge and communication skills they have when they start university life. 

As for the methodology used, this is a quantitative investigation, and the research data was collected through a self managed survey which was applied during the university orientation programme held in february 2020. 

Among the main findings of this study we can mention that movile or celular pone is the device used by most of the students. However, how they use them and the tecnological skills they have will depend on the age of students at the moment of entering university, their relations and of the level of undergraduate degree they are pursuing. Hence, we understand that this research is a relevant contribution to the  current virtualization of university life. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariola y Pérez Loyo. Hábitos de lectura en estudiantes universitarios Educ Med Super v.18 n.1 Ciudad de la Habana ene.-mar. 2004, disponible en http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000100006

Bourdieu. El sentido práctico. Siglo XXI .México.2007

Castell, M. La era de la información. Economía, sociedad y cultura. México: Alianza. 1997.

Díaz E. Posmodernidad. Buenos Aires: Editorial Biblos. Buenos Aires. 2007.

Igarza, R, Burbujas de ocio: nuevas formas de consumo cultural. Buenos Aires: La crujía. 2010.

Morduchowicz, R. Ruidos en la web. Buenos Aires: ediciones B. 2018.

Ramirez Gelbes, S., El discurso hibrido. Formas de escribir en la WEB. Buenos Aires: Ampersand. 2018.

Salado Rodriguez, I y Ramirez Martinelli ,A., Capital cultural en el contexto tecnológico: Consideraciones para su medición en la educación superior. México: IISUE, Nº 24. 2018.

Santamaría y Yurén. Cultura digital en estudiantes universitarios. Primera fase de un estudio de caso. México 2010
Urresti, M. cibercultura, comunicación digital y procesos de subjetividades entre los adolescentes; en Collobechi, M (comp) “formas en el horizonte digital” Buenos Aires: Universidad virtual de Quilmes. 2017.
Urresti, M, Linne, J, Basile, D., Conexión total. Los jóvenes y la experiencia social en la era de la comunicación digital. Buenos Aires: Grupo editor Universitario. 2015.

Vanoli, H., El amor por la literatura en tiempos de algoritmos. 11 hipótesis para discutir con escritores, editores, lectores, gestores y demás militantes. Buenos Aires: Sigl XXI. 2019.

Published

2020-12-16

How to Cite

Mingo, G., Cavia, M., & Heredia, M. (2020). El capital tecnológico de los ingresantes a la Facultad de Ciencias Económicas de la Universidad Nacional de Entre Ríos (UNER). Ejes De Economía Y Sociedad, 4(7), 15–35. Retrieved from https://pcient.uner.edu.ar/index.php/ejes/article/view/860

Issue

Section

Artículos