Mexican agriculture and higher education in the context of the 4th industrial revolution

Authors

  • Victor H Palacio Muñoz CIESTAAM - Universidad Autonoma de Chapingo

Keywords:

Cuarta Revolución IndustrialMéxico- Educación agrícola- Investigación

Abstract

The purpose of this paper is, frst, to conduct a brief discussion on the implications of the Fourth Industrial Revolution (CRI) or also called Industry 4.0 in Mexican agriculture and higher education (particularly in relation to Information and Communication Technologies or ICT), secondly to make visible the possible technological and educational implications of the same and thirdly to propose possible strategic actions to decision-makers in government agencies and agricultural education and research institutions oriented to this sector.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Collins, B. (1999). Tecnología de la información en la Educación. Universidad de Barcelona. España.
Dirksen, U. (2019). Trabajo del futuro y futuro del trabajo. Por una transición progresista. Nueva Sociedad No. 279, pp. 62-72. enero-febrero.
Fao (2018). México rural del Siglo XXI. Ciudad de México.
Gómez, R. P. (2010). La Re-evolución de la energía. En José Luis García Delgado y Juan Carlos Jiménez (Editores). “El sector energético ante un nuevo escenario” Comisión Nacional de la Energía / CIVITAS / Thomson Reuters, pp. 159-188.
González Tena, Pablo Alejandro, Rendón Medel, Roberto, Sangerman-Jarquín, Dora Ma., Cruz Castillo, Juan Guillermo, & Díaz José, Julio. (2015). Extensionismo agrícola en el uso de tecnologías de la información y comunicación (TIC) en Chiapas y Oaxaca. Revista mexicana de ciencias agrícolas, 6 (1), 175-186.
Huffman D.P y Victorino L. (2014). La educación agrícola superior y su reestructuración curricular hacia el futuro. En Victorino R. L. y Díaz Sánchez S. (2014). Educación agrícola superior: cambio de época. H. Cámara de Diputados. LXII Legislatura-Centro de Estudios para el Desarrollo Rural Sustentable y la Soberanía Alimentaria. México D.F.
INEGI (2017). Encuesta Nacional Agropecuaria (ENA). Aguascalientes, México.
Instituto Federal de Telecomunicaciones (2018). Anuario Estadístico 2018. Ciudad de México.
Pacheco-Florez, M; Melo-Poveda Y.E. (2015). Recursos naturales y energía. Antecedentes históricos y su papel en la evolución de la sociedad y la teoría económica. Energética 45, junio, pp. 107-115.
Rifkin, J. (2011). La Tercera Revolución Industrial: Cómo el poder lateral está transformando la energía, la economía y el mundo. Planeta. España.
Rifkin, J. et. al. (2010). Utrecht roadmap to a third industrial revolution. Province of Utrecht and Office of Jeremy Rifkin.
Rifkin, J. (2015). La sociedad de costo marginal cero. El internet de las cosas, el procomún colaborativo y el eclipse del capitalismo. Paidós. México, D.F.
Rodríguez-Lemus, C; Valencia-Pérez, L.R; Peña-Aguilar, J.M. (2018). Aplicación de las TI’s a la Cadena de Valor Agrícola para Productores de Agricultura Protegida. Tecnología en Marcha. Vol. 31-1. Enero-Marzo. Pág 178-189. DOI: 10.18845/tm.v31i1.3507
Sader (s/f). Apps Sader.
Sagarpa-Fao (2015). Diagnóstico del sector rural y pesquero de México 2012. México. D.F.
Santiago M.L., Zapata P. R. y Martínez M. G. (2015). Adopción y uso de las TICS en el sector productivo agrícola como sistemas promotores de la competitividad. Milenio. Recuperado de: https://www.milenio.com/opinion/varios-autores/universidad-tecnologica-del-valle-del-mezquital/adopcion-tics-sector-productivo-agricola-sistemas-promotores-competitividad
Secretaría de Economía (2016). Crafting the future. A roadmap for industry 4.0 in México. Secretaría de Economía-AMITI. México D.F.
Schwab K. (2015). The fourth industrial revolution. Whats It Means and How to Respond. En Gideon, R. (2016) The Fourth Industrial Revolution: A Davos Reader. Foreign Affairs.
Soca-Cabrera, José Ramón, & Chaviano-Rodríguez, Nadia Rosa. (2017). El uso de las TIC para el aprendizaje en Ingeniería Mecánica Agrícola: caso UACh, México. Revista Ciencias Técnicas Agropecuarias, 26 (1), 78-85.
Universidad Autónoma Chapingo (2010). Manual de Organización del Centro de Cómputo Universitario. Unidad de Planeación, Organización y Métodos. Chapingo, Estado de México.
Universidad Autónoma Chapingo (2009). Plan de Desarrollo Institucional 2009-2025. Unidad de Planeación, Organización y Métodos. Chapingo, Estado de México.
Universidad Autónoma Chapingo (s/f). Ingeniería Mecatrónica Agrícola. Chapingo, Estado de México.
White, L. (1943). Energy and the evolution of culture. American Anthropologist. NEW SERIES. VOL. 45 JULY-SEPTEMBER, No. 3, PART.
Victorino Ramírez, L. (2008). El nuevo paradigma de la educación superior a distancia. Algunos criterios de calidad para el porvenir. Revista de Geografía Agrícola, (40), 73-89.

Published

2020-03-15

How to Cite

Palacio Muñoz, V. H. (2020). Mexican agriculture and higher education in the context of the 4th industrial revolution. Ejes De Economía Y Sociedad, 3(5), 69–78. Retrieved from https://pcient.uner.edu.ar/index.php/ejes/article/view/746

Issue

Section

Artículos