Repensando y desandando el proceso de investigación en tiempos de virtualidad en contexto de Pandemia

Authors

  • Alejandro Heinrich Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales Universidad Autónoma de Entre Ríos
  • Verónica Beatriz Odetti Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales Universidad Autónoma de Entre Ríos
  • Juliana Sampietro Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales Universidad Autónoma de Entre Ríos

DOI:

https://doi.org/10.33255/25914669/6103

Keywords:

Investigación, Pandemia, Virtualidad

Abstract

The objective of this article is to present a review of some of the dimensions of the methodological process of an investigation carried out within the framework of the National Study on the modifications in substance use and the the political responses implemented from the Preventive and Compulsory Social Isolation (ASPO) by COVID- 19, carried out by the Chair of Social Psychology of the Faculty of Humanities, Arts and Social Sciences of the Autonomous University of Entre Ríos in conjunction with the Secretariat of Comprehensive Drug Policies of the Argentine Nation, Which includes a review, analysis and reflection of the research process, the implications, challenges and potential of remote work in the context of a pandemic during 2020.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Guber, R. (2004). El salvaje metropolitano. Reconstrucción del conocimiento social en el trabajo de campo. Buenos Aires: Paidós.

Gutiérrez Vidrio, S. (2008). Metodología de la investigación. La visión de los pares. Perfiles Educativos, 31(124). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2009.124.18840.

Marradi, A., Archenti, N. y Piovani, J. (2018). Manual de metodología de las ciencias sociales. Buenos Aires: siglo xxi editores.

Mella, O. (2000) Grupos focales. “Focus Groups”. Técnicas de investigación cualitativa. Documento de Trabajo N° 3, CIDE, Santiago, Chile.

Muñoz Justicia, J. y Sahagún Padilla, M. (2017) Hacer análisis cualitativo con Atlas.ti 7. Manual de uso. Versión 1.1, enero, 2017. Zenodo. Disponible en https://doi.org/10.5281/zenodo.273997.

Powell, R. y Single, H. (1996). Focus groups. International Journal for Quality in Health Care, 8(5), 499-509. Tomado el 15 de febrero del 2009, de Base de datos Celsius

Klüber, T. E. (2014) Atlas.ti as a tool for analysis of qualitative research according phenomenological approach ETD: Educação Temática Digital, ISSN-e 1676-2592, Vol. 16, Nº. 1, 2014. Kluber. Atlas.ti como instrumento de análise em pesquisa qualitativa de abordagem fenomenológica

Rascovan, S. (2018). Orientación vocacional. Contexto social, sujetos y prácticas. Racovan, S. (Comp.) Orientación vocacional con sujetos vulnerabilizados: Experiencias sociocomunitarias en los bordes. Colección: Ensayos y experiencias. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Editorial Noveduc.

Sampieri Hernández, R., Fernández Collado Carlos y Baptista Lucio Pilar (2010), Metodología de la Investigación, México: Mc Graw Hill.

Sirvent, T. (1998) Lecturas de investigación cualitativa I. “El descubrimiento de la teoría de base”. FFyL. Universidad de Buenos Aires. Ficha El método comparativo constante. Autora: Ana Clara Monteverde. Buenos Aires.

Sirvent, T. (2003). La investigación social en Argentina y el compromiso del investigador: contradicciones y desafíos. En Cahiers des Amériques latines, 42, pp. 81-100.

Taylor, S. J y Bogdan R (1990), Introducción a los métodos cualitativos de investigación, Buenos Aires: Paidós

Vasilachis de Gialdino, I (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Biblioteca de educación: Herramientas universitarias. Ed. Gedisa. Barcelona.

Published

2022-07-15

How to Cite

Heinrich, A., Odetti, V. B., & Sampietro, J. (2022). Repensando y desandando el proceso de investigación en tiempos de virtualidad en contexto de Pandemia. Ejes De Economía Y Sociedad, 6(10), 465–479. https://doi.org/10.33255/25914669/6103