La ESI como movimiento pedagógico en expansión y sus transformaciones

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33255/25914669/585

Keywords:

Gender binarism, Comprehensive, Sex education, pedagogical movement, Sex, Diversity

Abstract

Since the enactment of a national law in 2006, Comprehensive Sex Education (ESI) has been institutionalized as a public policy in Argentina. Various cultural struggles permeated this process and were redefining the epistemic bases of this educational policy. In this work, from a critical ethnographic perspective, we show how a pedagogical movement was produced around this process of political construction, involving social movements, political activisms and state organisms, which, in conjunction
with legislative changes that implied democratization of citizenship, promoted the substantiation of rights from a perspective of gender and sexual and corporal diversity. As a correlate of these transformations, the power of social change is exposed with respect to the tensions and resistances to sex-gender binarism that pervade the educational system and the ways in which epistemic and epistemological changes were promoted to build new political horizons in pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, G; Herczeg, G.; Zurbriggen, R. (2008). Talleres de educación sexual. Efectos del discurso heteronormativo. En Morgade, G. y Alonso, G. (Comp.) Cuerpos y sexualidades en la escuela. De la normalidad” a la disidencia. (pp. 251-272). Buenos Aires, Argentina:

Paidós.

Báez, J. (2013). La experiencia educativa “trans”. Los modos de vivir el cuerpo sexuado de los/as/xs jóvenes en la escuela secundaria. (Tesis doctoral en Educación). Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires.

Barrancos, D. Prólogo. En Elizalde, S.; Felitti, K. y Queirolo, G. (Coords). (2009). Género y sexualidades en las tramas del saber. Revisiones y propuestas (pp. 11-14). Buenos Aires, Argentina: Libros del Zorzal.

Berkins, L. y Fernández, J. (coord.). (2005). La gesta del nombre propio. Informe sobre la comunidad travesti en la Argentina. Buenos Aires, Argentina: Editorial Madres de Plaza de Mayo.

Cabral, M. (Comp.) (2009). Interdicciones. Escrituras de la intersexualidad en castellano. Córdoba, Argentina: Anarrés Editorial, Proyecto de Mulabi, el Espacio Latinoamericanode Sexualidades y Derechos.

Colectivo Mariposas Mirabal (2019). Educación Sexual Integral. Epistemología, pedagogía y política en los debates curriculares. Cuadernos del IICE, 3. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

La revolución de las mariposas (2017). A diez años de la gesta del nombre propio. Buenos Aires, Argentina: Programa de Género y Diversidad Sexual, la Fundación Divino Tesoro y el Bachillerato Popular Trans Mocha Celis. Ministerio Público de la Defensa de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires.

Lavigne, L. (2015) Una etnografía sobre sexualidades, género y educación. La educación sexual integral en la Ciudad de Buenos Aires como política de gestión de la sexualidad juvenil (Tesis doctoral). Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires.

Lavigne, L. y Péchin, J. (En prensa). Cartografía crítica de la Educación Sexual Integral como enclave institucional: transmutaciones epistémicas y resistencias al binarismo sexo-genérico. En Álvarez, M. y Giamberardino, G. (Comps.). Ensamblajes de género, sexualidad(es) y educación. Intervenciones entre el activismo y la academia (s/pp.). Tandil, Argentina: Editorial UNICEN.

Mansilla, G. (2015). Yo nena, yo princesa. Luana, la niña que eligió su propio nombre. Buenos Aires, Argentina: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Marcus, G. E. Etnografía Multisituada. Reacciones y potencialidades de un Ethos del método antropológico durante las primeras décadas de 2000. Etnografías Contemporáneas, 4(7).

Morgade, G. (Coord.). (2011). Toda educación es sexual. Buenos Aires, Argentina: La Crujía.

Noblit, G.; Flores, S. y Murillo, E. (2004). Post Critical Ethnography: Reinscribing Critique. New Jersey, USA: Hampton Press.

Péchin, J. (2012). Géneros, sexualidades y resistencias políticas a la normalización Etnografía crítica sobre procesos identitarios en/desde la escolaridad del siglo XXI en Buenos Aires. (Tesis doctoral en Educación). Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires. Buenos Aires.

Péchin, J. (2017). Entre lo queer y lo cuir: arte, política y críticas pedagógicas en Argentina. Revista Interalia. A Journal of Queer Studies, 7. Número especial: Entre otrxs. Perspectivas queer en el mundo hispánico/Among Others. Queer Perspectives in Hispanic World. Eds.: Rafael M. Mérida Jiménez, Jorge Luis Peralta y Łukasz Smuga.

Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica. Historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Rueda, A. (2018). La Educación Sexual Integral: indagaciones desde las agendas travestis trans. Debate Revista Mora, 25, 255-262.

Suess, A. (2014). Cuestionamiento de dinámicas de patologización y exclusión discursiva desde perspectivas trans e intersex. Revista de Estudios Sociales, 49, 128-143.

Published

2021-07-06

How to Cite

Lavigne, L., & Péchin, J. (2021). La ESI como movimiento pedagógico en expansión y sus transformaciones. Ejes De Economía Y Sociedad, 5(8). https://doi.org/10.33255/25914669/585