Mujeres y géneros en la enseñanza de la historia. Reflexiones y propuestas en diálogo con la ESI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33255/25914669/588

Keywords:

History Teaching, women, genders, Comprehensive Sexual Education

Abstract

In recent years, gender and women's studies have gained greater visibility in the educational field. Although a transformation is observed many times these issues are still relegated to an exceptional class. Undoubtedly, the implementation of the Comprehensive Sex Education Law in 2006 has contributed to these perspectives being addressed in the classroom.In this framework, this document is structured in three sections, the first seeks to contextualize the emergence of CSE, the second highlights the production of students from School No. 14 in La Plata, who together with a teacher from the institution developed the manual Where is my ESI? The last one analyzes which historical subjects are mentioned in the Curricular Designs of the Province of Bs. As. In History and Social Sciences, while incorporating teaching voices who mention how they include these contents in their classes and we add diverse resources to contribute to that construction proposed cross-section.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERATZ, Andrea y Estudiantes de la Escuela Secundaria Nº14 Carlos Vergara, La Plata. (2019). Dónde está mi ESI. https://www.comisionporlamemoria.org/archivos/jovenesymemoria/manual-donde-esta-mi-esi.pdf
BRACCHI, Claudia y GABBAI, María Inés. (2013): Subjetividades Juveniles y trayectorias educativas: tensiones y desafíos para la escuela secundaria en clave de derecho.En Kaplan, C. (Dir) Culturas estudiantiles: sociología de los vínculos en la Escuela. Miño y Dávila. Buenos Aires.
BRACCHI, Claudia. (2014): La escuela secundaria: del paradigma de la selección al de la obligatoriedad. En: Revista Novedades Educativas Núm283. ISSN: 0328-3534. Noveduc, Buenos Aires, Julio de 2014.
DE DE AMÉZOLA, Gonzalo. (2008). Esquizohistoria. La Historia que se enseña en la escuela, la que preocupa a los historiadores y una renovación posible de la historia escolar. Buenos Aires: Libros el Zorzal.
EDELSTEIN, Gloria (2015) Formar y formarse en la enseñanza. Buenos Aires: Paidós.
ELIZALDE, Silvia; FELITTI, Karina y QUEIROLO, Graciela. (2009) Género y sexualidades en las tramas del saber. Revisiones y propuestas. Buenos Aires: Libros del Zorzal.
FELDMAN, Daniel (2010). Didáctica general. 1a ed. Buenos Aire: Ministerio de Educación de la Nación. Disponible en: https://cedoc.infd.edu.ar/upload/Didactica_general.pdf
FINOCCHIO, Silvia (2004). “Maestros y alumnos, contemos nuestras historias”. En: Cómo se cuenta la Historia. Ciclo de Mesas redondas del Centro Cultural Rector Ricardo Rojas. Buenos Aires. Libros del Rojas.
JULIA, Dominique. (1995) La cultura scolairecommeobjethistorique. En Colonial Experience in Education, Supplementary series (I) pp. 353-382.
JULIA, Dominique (1996). Reflessionesullarecentestoriografiadell´educazione in Europa: per una storiacomparatadelle cultura scholastiche. Annali de Storiadell´Educaziones, 3, p. 119-147.
LÓPES LOURO, Guacira. (2019). Currículo, género y sexualidad. Lo “normal”, lo “diferente” y lo “excéntrico”. Descentrada, 3(1), e065. https://doi.org/10.24215/25457284e065
MORGADE, Graciela (2019) La educación sexual integral como proyecto de justicia social. Descentrada. Revista interdisciplinaria de feminismos y género, 3 (1): e080. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.9626/pr.9626.pdf
QUEIROLO, Graciela (2020). Mujeres, Historias y Feminismos. Reflexiones desde Argentina y Chile. ESTUDIOS de Filosofía Práctica e Historia de las Ideas. Revista en línea del Grupo de Investigación de Filosofía Práctica e Historia de las Ideas / INCIHUSA - CONICET . Vol. 22
SARLINGA, Mariela (2019) Revisando relatos históricos a la luz de la ESI. Experiencias áulicas en 1° y 3° año de una escuela secundaria en la Provincia de Buenos Aires. Ponencia presentada en XIV jornadas de Historia de las mujeres, IX congreso iberoamericano de estudios de género. 29 de julio 1 de agosto, Facultad de Humanidades, Universidad Nacional de Mar del Plata
SEOANA, Vivivana y SEVERINO, Moira (2019). Género, sexualidades y educación. Intersecciones necesarias para una educación emancipadora. Descentrada 3(1), e063. https://doi.org/10.24215/25457284e063
SOUTHWELL, Myriam (2011). La educación secundaria en Argentina. Notas sobre la historia de un formato. En: Tiramonti, G. (Dir.) Variaciones sobre la forma escolar. Límites y posibilidades de la escuela media. Rosario (Argentina): Homo Sapiens.
VIÑAO, Antonio (2002).Sistemas educativos, culturas escolares y reformas. Continuidades y cambios. Madrid: Ediciones Morata.

Published

2021-07-06

How to Cite

Rocha, M. M. (2021). Mujeres y géneros en la enseñanza de la historia. Reflexiones y propuestas en diálogo con la ESI. Ejes De Economía Y Sociedad, 5(8). https://doi.org/10.33255/25914669/588