The intercultural perspective in the Curriculum Designs for Primary School Teachers in the provinces of La Pampa and Santa Fe, Argentina

Authors

  • María Isabel Serraino Universidad Pedagógica Nacional
  • Valeria Carolina Zampichiatti Universidad Pedagógica Nacional

DOI:

https://doi.org/10.33255/25914669/7259

Keywords:

intercultural perspective, teacher training, curriculum designs

Abstract

This article examines how the intercultural perspective is presented in the Curriculum Designs for Initial Training for Primary School Teachers in the provinces of La Pampa and Santa Fe, Argentina. Based on a review of the designs of each jurisdiction, a comparative analysis was conducted with the aim of investigating explicit references and omissions, as well as conceptions and interpretations of the intercultural perspective as a curricular guideline in teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

editor de América Latina S.A.

Corbetta, S. (2021). Políticas educativas e interculturalidad en América Latina. Estado del arte (2015-2020). Buenos Aires, Argentina: UNESCO.

Da Silva, T. (1998). “Cultura y currículum como prácticas de significación. Revista de Estudios del currículum”. Revista de estudios del currículum, (1).

De Alba, A. (1998). Curriculum: crisis, mito y perspectivas. Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila.

Diez, M. (2021). “La educación debatida en perspectiva intercultural”. Suplemento UNIPE “La educación en debate”, Le Monde Diplomatique, (90).

Diez, M., Hecht, C., Novaro, G., Palawer, A. (2011). “Interculturalidad y educación. Cruces entre la investigación y la gestión”. En Novaro, G (comp.), Niños indígenas y migrantes. Tensiones identitarias, experiencias formativas y procesos de escolarización. Buenos Aires, Argentina: Biblos.

González, D. (2019). “Estudiantes indígenas en escuelas argentinas. Una población invisibilizada”. Observatorio de la educación UNIPE, (4).

Misuraca, M. R.; Menghini, R. (2010). “La formación docente en la Argentina del Siglo XXI: ¿Consolidación de las tendencias de los ‘90?”. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación de Profesorados, 14(2), 251-266.

Neufeld, M. R. (2020). Políticas sociales y educativas entre dos épocas. Abordajes histórico-etnográficos de la relación entre sujetos y Estado. Buenos Aires, Argentina: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires.

Novaro, G. (2006). “Educación intercultural en la Argentina: potencialidades y riesgos”. Cuadernos Interculturales 4(7), 49-60.

Tubino, F. (2005). “La interculturalidad crítica como proyecto ético-político”. Ponencia presentada en Encuentro Continental de Educadores Agustinos, Lima, Perú. Disponible en: https://oala.villanova.edu/congresos/educacion/lima-ponen-02.html (consultado: 08/06/2022)

Southwell, M. y Vassiliades, A. (2023). Formación y trabajo docente: Nuevas reflexiones sobre identidades, instituciones y prácticas. Ensenada, Argentina: IdIHCS.

Fuentes normativas

Constitución Nacional Argentina (1994).

Ley Federal de Educación 24.195 (1993).

Ley de Educación Nacional 26.206 (2006).

Ley de Educación de la Provincia de Buenos Aires 13.688 (2007).

Ley de Educación de la Provincia de La Pampa 2511 (2009).

Consejo Federal de Educación. (1999). Resolución CFE N° 107/99.

Consejo Federal de Educación. (2019). Resolución CFE N° 119/10.

Consejo Federal de Educación. (2007). Resolución CFE Nº 24/07.

Ministerio de Cultura y Educación de Provincia de La Pampa. (2015). Diseño Curricular Jurisdiccional. Profesorado de Educación Primaria. Disponible en:https://repositorio.lapampa.edu.ar/index.php/materiales/superior/item/profesorado-educacion-primaria-2015 (consultado: 22/11/2022)

Ministerio de Educación de la Provincia de Santa Fe. (2009). Diseño Curricular Jurisdiccional. Profesorado de Educación Primaria. Disponible en: https://www.santafe.gov.ar/index.php/educacion/content/download/122509/606630/file/528-09%20Primario.pdf (consultado: 22/11/2022)

Published

2025-12-05

How to Cite

Serraino, M. I., & Zampichiatti, V. C. (2025). The intercultural perspective in the Curriculum Designs for Primary School Teachers in the provinces of La Pampa and Santa Fe, Argentina. Ejes De Economía Y Sociedad, 9(17), 1–16. https://doi.org/10.33255/25914669/7259

Issue

Section

Dossier "La educación intercultural desde una mirada federal. Reflexiones de la investigación docente en distintos territorios"