Beyond the showcases

The "Professor Manuel Almeida" Archaeological Museum as an Intercultural Educational Proposal

Authors

  • Lucía Antonella Ochoa Universidad Pedagógica Nacional

DOI:

https://doi.org/10.33255/25914669/7258

Keywords:

interculturality, pedagogy, musems

Abstract

This article examines and describes the practice of interculturality through museum experience. It analyzes the diverse pedagogical aspects that emerge in the relationships between educational institutions at different levels and the activities offered by the “Professor Manuel Almeida” Archaeological Museum in the town of Gualeguaychú, in the province of Entre Ríos. As the only museum in the town that addresses and preserves fragments of the history of the province’s Indigenous peoples, it becomes a relevant site for analyzing how intercultural approaches are articulated in educational visits.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alemán Carmona, A. (2006). “Los museos como instrumentos educativos”. CulturaI, (20).

Bonomo, M. (2010). “Arqueología. Conocer el pasado a través de los objetos”. Revista Museo, 3(24).

Díaz Villa, M. (1990). “De la práctica pedagógica al texto pedagógico”. Revista Pedagogía y Saberes. Disponible en:

https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/5266/4302

García Palacios, M.; Hecht, A.C. y Enriz, N. (2015). “Pueblos indígenas y escolarización: los usos del concepto de interculturalidad en el debate contemporáneo”. Educación, Lenguaje y Sociedad, XII (12), 1-25

Hecht, A.C.; García Palacios, M.; Enriz, N.; y Diez, M.L. (2015). “Interculturalidad y educación en la Argentina. Discusiones en torno a un concepto polisémico”. En Novaro, G.; Padawer A. y Hecht, A.C. (coord.), Educación, pueblos indígenas y migrantes. Reflexiones desde México, Brasil, Bolivia, Argentina y España. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Lahire, B. (2006). “Lógicas prácticas. El hacer y el decir sobre el hacer”. En El espíritu sociológico. Buenos Aires: Manantial. (Capítulo 7)

Novaro G.; Diez, M.L.; Martínez, L. (2017). “Educación y migración latinoamericana. Interculturalidad, derechos y nuevas formas de inclusión y exclusión escolar”. Revista Migraciones Internacionales, 1(2), 7-23.

Padawer, A., Hecht, C., García Palacios, M., Enriz, N., y Borton, A. (2017). “Conocimientos en intersección. Regulaciones estatales y experiencias formativas cotidianas en dos grupos indígenas en Argentina”. En Novaro, G.; Santillán, L.; Padawer, A.; Cerletti, L. (coord.), Niñez, regulaciones estatales y procesos de identificación. Experiencias formativas en contextos de diversidad y desigualdad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Biblos.

Politis, G. G. (2009). El poblamiento de América. Arqueología. Buenos Aires: Eudeba.

Sheldon, A. (1986). “El Museo como espacio de la acción simbólica”. Museum, XXXVIII, 3, 168-171. Disponible en:

https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000071669_spa

Storino, S. (2012). Criterios para pensar la propuesta pedagógica de una escuela que amplía su jornada. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Torino, R. (2021). “El rol de la cerámica en la expansión guaraní: ¿Cómo se relacionan la cultura material, los nuevos espacios y las personas?”. Revista del Museo de Antropología, 14(2), 81-92.

Published

2025-11-27

How to Cite

Ochoa, L. A. (2025). Beyond the showcases: The "Professor Manuel Almeida" Archaeological Museum as an Intercultural Educational Proposal. Ejes De Economía Y Sociedad, 9(17). https://doi.org/10.33255/25914669/7258

Issue

Section

Dossier "La educación intercultural desde una mirada federal. Reflexiones de la investigación docente en distintos territorios"