The first Normal Schools of the province of Buenos Aires (Mercedes, Azul, Dolores, San Nicolás and La Plata): the arrival of a national bureaucracy in the cities of the interior (1887-1920)

Authors

  • Laura Graciela Rodríguez Instituto de Investigaciones en Humanidades y Ciencias Sociales (IDIHCS) CONICET-Universidad Nacional de La Plata

DOI:

https://doi.org/10.33255/25914669/610252

Keywords:

Normal Schools, Bureaucracies, Buenos Aires, Inside the country

Abstract

Between 1887 and 1888 the first Normal Schools were inaugurated in the province of Buenos Aires in the towns of Mercedes, Azul, Dolores, San Nicolás and La Plata. In this paper we will analyze, on the one hand, how national and provincial policies for teacher training were developed between 1887 and 1920. On the other hand, we will study the process of installation of these Normals and the set of teachers and employed workers who became part of the national bureaucracy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado, M. (2013). Notas al margen a propósito de Carlos N. Vergara en el campo de la Historia de las Ideas. Algarrobo, (2), pp. 1-9.

Camaña, R. (1916). Pedagogía Social. Buenos Aires: La Cultura Argentina.

Consejo Nacional de Educación (1913). La Educación Común en la República Argentina. Años 1909-1910. Buenos Aires: Talleres Gráficos de la Penitenciaría.

Ducós, M. del C. (1937). Escuela Normal mixta Bernardino Rivadavia. Azul. 1886-1936. Buenos Aires: Talleres Gráficos L J. Rosso.

Dussel, I. (2014). Presentación. La crisis de la pubertad y sus consecuencias pedagógicas. La Plata: Unipe.

Fiorucci, F. (2012). Las escuelas normales y la vida cultural en el interior: apuntes para su historia. En F. Fiorucci y P. Laguarda, Intelectuales Cultura y Política en Espacios Regionales, Argentina Siglo XX. Rosario: Prohistoria.

Gálvez, M. [1914] (1964). La maestra normal. Buenos Aires: Losada.

Lionetti, L. (2006). Víctor Mercante: agente político e intelectual del campo educativo en la Argentina de principios del siglo XX. Prohistoria, (10), pp. 93-112.

Marcatelli, M. (1988). Escuela Normal mixta de San Nicolás de los Arroyos. 1888- 1988. San Nicolás: Raògraf.

Martínez Urrutia, L. (1955). La Escuela Normal Popular. Reseña histórica. Mercedes: Talleres Gráficos Cassani.

Ministerio de Justicia e Instrucción Pública (varios años). Memoria presentada al Congreso Nacional por el ministro de justicia e instrucción pública. Buenos Aires: Taller Tipográfico de la Penitenciaría Nacional.

Reyna Almandós, M. E. G. de et. al. (1938). La Escuela Normal Nacional Mary O. Graham de La Plata. La Plata: Homenaje del Centro Mary O. Graham.

Rodríguez, L. G. (2022). Las maestras norteamericanas que trajo Sarmiento y las que vinieron después. Su trabajo en Argentina (1869-1910). Revista Brasileira de História da Educação, 22 (1), pp. 1-28.

--- (2021). Los manuales de Economía Doméstica en la escuela: contabilidad hogareña, educación de las emociones y enseñanza práctica para el hogar (Argentina, fines del siglo XIX y principios del XX). Estudios del ISHIR, (11), 30, pp. 1-25.

--- (2021a). ¿Economía Doméstica o Labores? La educación femenina en las escuelas: programas y libros de texto (Argentina, 1870- 1920). Historia y Memoria de la Educación, 14, pp. 615-641.

--- (2019). Normalismo y mujeres. Las maestras en el Quién es Quién en La Plata (1972): trayectorias de una élite intelectual y profesional. Trabajos y Comunicaciones, 50.

Selva, J. F. (1963). Escuela Normal de Dolores. Dolores: s/e.

Salvatore, R. Arón, E. S. (2021). Empleo público, salarios y carrera burocrática. La burocracia estatal argentina a comienzos de la era del progreso. Estudios sociales del Estado, 14, (7), pp. 176-219.

Schoo, S. (2009). Orígenes y desarrollo de la educación secundaria, normal y especial en la provincia de Buenos Aires: iniciativas provinciales nacionalizadas (1852-1920). Tesis de Maestría. Universidad de San Andrés (inédita).

Sosa de Newton, L. (1986). Diccionario biográfico de las mujeres argentinas. Buenos Aires: Plus Ultra.

Storni, A. (1921). ¿Por qué las maestras se casan poco? La Nación, 13/3/1921.

Tedesco, J. C. (1986). Educación y sociedad en la Argentina (1880-1945). Buenos Aires: Solar.

Terigi, F. y Arata, N. (2011). Presentación. Carlos Vergara. Pedagogía y revolución: escritos escogidos. La Plata: Unipe.

Vignoli, M. (2015). Sociabilidad y cultura política. La Sociedad Sarmiento de Tucumán, 1880-1914. Rosario: Prohistoria.

Published

2022-12-17

How to Cite

Rodríguez, L. G. . (2022). The first Normal Schools of the province of Buenos Aires (Mercedes, Azul, Dolores, San Nicolás and La Plata): the arrival of a national bureaucracy in the cities of the interior (1887-1920). Ejes De Economía Y Sociedad, 6(11), 134–160. https://doi.org/10.33255/25914669/610252