Traced Paths in the construction of an institutional ideology for a better Comprehensive Sexual Education
DOI:
https://doi.org/10.33255/25914669/586Keywords:
Comprehensive, Sexual education, Comunity, Team workAbstract
The article chronicles the experience of an initial level leadership team in the implementation of the Comprehensive Sexual Education (ESI) program. This institution, located in the suburbs of the province of Buenos Aires, was simultaneously going through a particular situation of bonding -relinking- with the community in which it is inserted and received pedagogical-didactic advice from the cooperation project “Let's talk about rights: Education Comprehensive sexuality in schools” from
the National University of Lanús. The context in which this experience occurs is that of the implementation of Law 26150, which since its enactment in 2006 became mandatory in all educational establishments in the Argentine Republic. But nevertheless, its application was gradual and, in most cases, prolonged.
Downloads
References
Bravo de Nava, E.; Inciarte González, A. y Febres Cordero M. (2007). La transversalidad como vía para la formación integral. Ponencia presentada en VII Reunión Nacional de Currículo y I Congreso Internacional de Calidad e Innovación en Educación Superior. Caracas, Venezuela. Web. [Fecha de consulta: 19 de abril de 2021] Disponible en: http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/download/21451/144814487744.
Ceresani, V y otros (2011). Pedagogías en la formación de los educadores sociales. Web.[Fecha de consulta: 19 de abril de 2021] Disponible en: https://repositoriosdigitales. mincyt.gob.ar/vufind/Record/SEDICI_0c098524074e2ff021aab9c1fbdcc14c.
Cols, E. y Basabe, L. (2007). “La enseñanza” (pp. 125-162) En: Camilloni, A. (compilador). El saber didáctico. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ed. Paidós.
Dejours, CH. (1988). Trabajo y desgaste mental: Ensayo de psicopatología del trabajo. Lima, Perú: Flora Tristán - Centro de la mujer peruana.
Elías, N. (2003). Ensayo acerca de las relaciones entre establecidos y forasteros. REIS, (pp. 219-251) Web. [Fecha de consulta: 19 de abril de 2021] Disponible en https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/837509.pdf.
Fernández Enguita, M. (1990). La cara oculta de la escuela. Educación y trabajo en el capitalismo. Madrid, España: Editorial Siglo XXI.
Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales: hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona, España: Paidós.
Litwin, E. (2016). El oficio de enseñar: condiciones y contextos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ed. Paidós.
Pérez Gómez, A. (1992). Enseñanza para la comprensión En: Comprender y transformar la enseñanza. Madrid, España: Morata.
Pérez Gómez, A. (2009). Las funciones sociales de la escuela: de la reproducción a la reconstrucción crítica del conocimiento y la experiencia. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: LPP-CLACSO.
Sen, A. (2000). Desarrollo y libertad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ed. Planeta.
Siede, I. (2017). Entre familias y escuela: alternativas de una relación compleja. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ed. Paidós.
Streck, D. (2015). Diccionario: Paulo Freire. Lima, Perú: CEAAL.
Virilio, P. (1999). La inseguridad en el territorio. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: La Marca.
Winnicott, D. (1971). Realidad y Juego. Barcelona, España: Ed. Gedisa
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).