Traced Paths in the construction of an institutional ideology for a better Comprehensive Sexual Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.33255/25914669/586

Keywords:

Comprehensive, Sexual education, Comunity, Team work

Abstract

The article chronicles the experience of an initial level leadership team in the implementation of the Comprehensive Sexual Education (ESI) program. This institution, located in the suburbs of the province of Buenos Aires, was simultaneously going through a particular situation of bonding -relinking- with the community in which it is inserted and received pedagogical-didactic advice from the cooperation project “Let's talk about rights: Education Comprehensive sexuality in schools” from
the National University of Lanús. The context in which this experience occurs is that of the implementation of Law 26150, which since its enactment in 2006 became mandatory in all educational establishments in the Argentine Republic. But nevertheless, its application was gradual and, in most cases, prolonged.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bravo de Nava, E.; Inciarte González, A. y Febres Cordero M. (2007). La transversalidad como vía para la formación integral. Ponencia presentada en VII Reunión Nacional de Currículo y I Congreso Internacional de Calidad e Innovación en Educación Superior. Caracas, Venezuela. Web. [Fecha de consulta: 19 de abril de 2021] Disponible en: http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/download/21451/144814487744.

Ceresani, V y otros (2011). Pedagogías en la formación de los educadores sociales. Web.[Fecha de consulta: 19 de abril de 2021] Disponible en: https://repositoriosdigitales. mincyt.gob.ar/vufind/Record/SEDICI_0c098524074e2ff021aab9c1fbdcc14c.

Cols, E. y Basabe, L. (2007). “La enseñanza” (pp. 125-162) En: Camilloni, A. (compilador). El saber didáctico. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ed. Paidós.

Dejours, CH. (1988). Trabajo y desgaste mental: Ensayo de psicopatología del trabajo. Lima, Perú: Flora Tristán - Centro de la mujer peruana.

Elías, N. (2003). Ensayo acerca de las relaciones entre establecidos y forasteros. REIS, (pp. 219-251) Web. [Fecha de consulta: 19 de abril de 2021] Disponible en https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/837509.pdf.

Fernández Enguita, M. (1990). La cara oculta de la escuela. Educación y trabajo en el capitalismo. Madrid, España: Editorial Siglo XXI.

Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales: hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona, España: Paidós.

Litwin, E. (2016). El oficio de enseñar: condiciones y contextos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ed. Paidós.

Pérez Gómez, A. (1992). Enseñanza para la comprensión En: Comprender y transformar la enseñanza. Madrid, España: Morata.

Pérez Gómez, A. (2009). Las funciones sociales de la escuela: de la reproducción a la reconstrucción crítica del conocimiento y la experiencia. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: LPP-CLACSO.

Sen, A. (2000). Desarrollo y libertad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ed. Planeta.

Siede, I. (2017). Entre familias y escuela: alternativas de una relación compleja. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: Ed. Paidós.

Streck, D. (2015). Diccionario: Paulo Freire. Lima, Perú: CEAAL.

Virilio, P. (1999). La inseguridad en el territorio. Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: La Marca.

Winnicott, D. (1971). Realidad y Juego. Barcelona, España: Ed. Gedisa

Published

2021-07-06

How to Cite

Almirón, M., & Fernández, M. (2021). Traced Paths in the construction of an institutional ideology for a better Comprehensive Sexual Education. Ejes De Economía Y Sociedad, 5(8). https://doi.org/10.33255/25914669/586