Urban Transport and Access to Higher Education: A State of the Art Review
DOI:
https://doi.org/10.33255/25914669/7243Keywords:
urban transportation, higher education, student mobility, state of the artAbstract
The study of the relationship between urban transportation and the daily lives of university students has gained relevance in recent decades, in parallel with debates on sustainability and inclusive urbanism. Although research in this field is still emerging, the increasing academic production has contributed to its consolidation as a growing line of study. In particular, research in Latin America has highlighted how mobility conditions affect student retention and academic success, especially impacting the most vulnerable sectors. This article presents a state-of-the-art review on the topic, analyzing key contributions and research perspectives.
Downloads
References
Abdulsalam, A. A. y Olokooba, I. N. (2020). Undergraduates’ perception on transportation issues in the Nigerian public universities. Global Journal of Health Related Researches, 2(1), 97-104. http://journals.abu.edu.ng/index.php/gjhrr/article/view/42
Álvarez A. L., Silva A. L. y Soto C. M. (2009). Dimensión espacial de la movilidad cotidiana universitaria: el caso del gran Valparaíso. Revista INVI, 24(65), 19-77. https://n9.cl/s5tfy
Allen, J. y Farber, S. (2018). How time-use and transportation barriers limit on-campus participation of university students. Travel Behaviour and Society, 13, 174-182. https://doi.org/10.1016/j.tbs.2018.08.003
Baugus, K. E. (2019). Food Insecurity, Inadequate Childcare, & Transportation Disadvantage: Student Retention and Persistence of Community College Students. Community College Journal of Research and Practice, 44(8), 608–622. https://doi.org/10.1080/10668926.2019.1627956
Chaves-Flores, G. y Hernández-Vega, H. (2015). Desempeño y calidad de servicio de autobuses externos de la Universidad de Costa Rica. Revista Infraestructura Vial, 17(30), 13-22. https://doi.org/10.15517/iv.v17i30.21607
Cihangir Bagdatli, M. E. e Ipek, F. (2022). Transport mode preferences of university students in post-COVID-19 pandemic. Transport Policy, 118, 20-32. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2022.01.017
Córdoba Naranjo, A., Moll Martínez, R., García Amador, R. y Mesa Ballesteros, E. (2021). Metodología para el análisis de la movilidad y la accesibilidad en centros universitarios. Revista Ciencia y Construcción, 2(3), 27-39. https://n9.cl/7s9nf
Domínguez Pérez, D., Sandoval Caraveo, M., Cruz Cruz, F. y Pulido Téllez, A. (2014). Problemas relacionados con la eficiencia terminal desde la perspectiva de estudiantes universitarios. REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 112(1), 25-34. https://doi.org/10.15366/reice2014.12.1.002
Esparza-Paz, F., Sánchez-Chávez, R., Esparza-Zapata, S., Esparza-Zapata, E. y Villacrés-Lara, Á. (2020). Factores de rendimiento académico en estudiantes universitarios, componentes de calidad de la educación superior. Estudio de caso Facultad de Administración de Empresas, Escuela Superior Politécnica de Chimborazo. Innovaciones Educativas, 22(33), 46-61. https://doi.org/10.22458/ie.v22i33.2893
Franco Cordero, L. (2014). La movilidad sostenible en campus universitarios: una comparación de las mejores prácticas en Estados Unidos y Europa. Aplicabilidad en universidades venezolanas. Revista de la Facultad de Ingeniería de la UCV, 29(2), 23-40. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_fiucv/article/view/7113
González Calderón, C. A., Moreno Palacio, D. P. y Velásquez Gallón, S. (2011). Análisis de la movilidad en campus universitarios: caso de estudio universidad de Antioquia. Revista Politécnica, 7(12), 49-57. https://revistas.elpoli.edu.co/index.php/pol/article/view/179
Gurrutxaga, I., Iturrate, M., Oses, U. y Garcia, H. (2017). Analysis of the modal choice of transport at the case of university: case of University of the Basque Country of San Sebastian. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 105, 233-244. https://doi.org/10.1016/j.tra.2017.04.003
Hamad, K., Htun, P. T. T. y Obaid, L. (2021). Characterization of travel behavior at a university campus: A case study of Sharjah University City, UAE. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives, 12. https://doi.org/10.1016/j.trip.2021.100488
Hernández Vega, H., Lezama Jara, V. y Gutiérrez Barboza, M. (2017). Caracterización de la movilidad en bicicleta en el Campus Universitario Rodrigo Facio, Universidad de Costa Rica. Revista ABRA, 37(54). https://doi.org/10.15359/abra.37-54.2
Humayun, A., Saleem, H. y Raza, R. (2017). Transportation Difficulties Faced by Female Students of Karachi Medical and Dental College (KMDC) and University of Karachi (UoK). Annals Abbasi Shaheed Hospital and Karachi Medical and Dental College, 22(2), 144-152. https://doi.org/10.58397/ashkmdc.v22i2.118
Jabin, N., Noman, A. A., Parvin, S., Kader, A., Aktar, T. y Uddin, I. (2022). transportation service and students satisfaction a study on Dhaka University. Indian Journal of Social Science and Literature, 1(4), 6–13. https://doi.org/10.54105/ijssl.d1014.061422
Kaminker, S. A., René Cura, R. y Stickar, R. (2016). Universidad y transporte en Puerto Madryn. De problemas educativos a preguntas transdisciplinarias [Artículo]. 3er Simposio Argentino sobre Tecnología y Sociedad, 5 de septiembre, Buenos Aires.
Kazemeini, A. y Kermanshah, A. (2023). Promoting sustainable transport in developing countries: a case study of university students in Tehran. Future Transportation, 3(3), 858-877. https://doi.org/10.3390/futuretransp3030048
Kusuma, R. G. y Rachmawati, R. (2020). Analysis of Student Transportation Needs at Universitas Gadjah Mada. CSID Journal of Infrastructure Development, 3(2), 189-197. https://doi.org/10.32783/csid-jid.v3i2.174
Laby, A. I., Shabalala, S., Molokwane, B. y Vander Walt, J. (agosto, 2021). Transportation behaviours and challenges of non-resident students at a South African university. Paper presentando en International Conference on Industrial Engineering and Operations Management, Roma, Italia.
La Rosa F., C. A. (2015). Perspectiva de la motivación en estudiantes universitarios para el logro de metas académica. Revista Ciencias de la Educación, 26(46), 197-213. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/
Maciejewska, M., Miralles-Guasch, C. y Marquet, O. (2020). Perfiles de población y uso de los transportes motorizados: evidencias desde el campus de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Documents d'anàlisi geogràfica, 66(3), 629-648. https://doi.org/10.5565/rev/dag.553
Maljaee, S. S. y Sameni, M. K. (2022). Investigating factors affecting university students' use of subway before and after COVID-19 outbreak: A case study in Tehran. Journal of Transport Geography, 105. https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2022.103461
Martínez Ochoa, H. y Salazar Gutiérrez, S. (2022). Experiencia de acoso sexual en estudiantes universitarios y la espacialidad intersticial como dispositivo de exclusión-negación. Ultima década, 30(58), 257-288. https://n9.cl/ldiqb
Mbara, T. C. y Celliers, C. (2013). Travel patterns and challenges experienced by University of Johannesburg off-campus students: original research. Journal of Transport and Supply Chain Management, 7(1). https://hdl.handle.net/10520/EJC146941
Miralles-Guasch, C. y Cebollada, À. (2009). Movilidad cotidiana y sostenibilidad, una interpretación desde la Geografía Humana. Boletín de la Asociación Española de Geografía, (50), 193-216. https://bage.age-geografia.es/ojs/index.php/bage/article/view/1107
Miralles-Guasch, C., Cebollada, À. y Requena, R. (2010). Estrategias de participación ciudadana en la gestión de la movilidad y el transporte. La universidad autónoma de Barcelona como ejemplo. Scripta Nova, XIV(331). https://revistes.ub.edu/index.php/ScriptaNova/article/view/1690
N K, M., Bepari, M. M. y Devaramani, D. (2023). Navigating the Commute: Understanding Patterns and Challenges in Student Transportation at Rani Channamma University, Belagavi. Journal of International Economics (Hyderabad), 14(2), 55-65.
Parveen, Z., Qudoos, A. y Basit, A. (2024). Investigating Barriers of Transportation for Physically Challenged Students and Improving Accessibility at a Public University of Lahore. International Journal of Trends and Innovations in Business & Social Sciences, 2(2), 193–200. https://doi.org/10.48112/tibss.v2i2.793
Pérez Delgado, A. R. (2024). La movilidad urbana y el bienestar personal de los/as estudiantes de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Lomas de Zamora. Colección UniCom, Año 12(32). https://bit.ly/3Xjs8Si
Shaaban, K. y Kim, I (2016). The influence of bus service satisfaction on university students' mode choice. Journal of Advanced Transportation, 50, 935-948. https://doi.org/10.1002/atr.1383
Smulders Chaparro, M. E. (2018). Factores que influyen en la deserción de los Estudiantes Universitarios. Academo, 5(2), 127-132. https://n9.cl/vwoxt
Sun, C., Cheng, J. Lin, A. y Peng, M. (2018). Gated university campus and its implications for socio-spatial inequality: Evidence from students' accessibility to local public transport. Hábitat International, 80, 11-27. https://doi.org/10.1016/j.habitatint.2018.08.008
Tonon, G. H. (2021). Student’s Quality of Life at the University: a Qualitative Study. Applied Research Quality Life, 16, 1517–1535. https://doi.org/10.1007/s11482-020-09827-0
Usman, B. A. y Akinola, O. F. (2017). Gender differentials in transportation characteristics of students of tertiary education institutions in Ilorin, Nigeria. Ife Research Publications in Geography, 15, 91-106.
Younes, C., Escobar, D. A. y Holguín, J. M. (2016). Equidad, Accesibilidad y Transporte. Aplicación explicativa mediante un Análisis de Accesibilidad al Sector Universitario de Manizales (Colombia). Información tecnológica, 27(3), 107-118. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642016000300010
Zuñiga Bolivar, S. M. e Hincapié Gallón, O. L. (2021). Barreras físicas percibidas por estudiantes de una institución universitaria de la ciudad de Cali-Colombia frente a la discapacidad. Rehabilitación, 55(1), 22-29. https://doi.org/10.1016/j.rh.2020.05.006
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).