La educación en la provincia de Entre Ríos: funcionarios, instituciones y políticas (1886-2008)

Authors

  • Eva Mara Petitti Facultad de Ciencias Económicas Universidad Nacional de Entre Ríos Instituto de Estudios Sociales (InES) CONICET-UNER

DOI:

https://doi.org/10.33255/25914669/61021

Keywords:

Políticas educativas, Consejo General de Educación-, Entre Ríos

Abstract

In this article, we are interested in reconstructing the process of creation and expansion of the educational portfolio in the jurisdiction of Entre Ríos, in studying the professional training of those who were responsible for it and in highlighting the main regulations that contributed to its sanctioning in the long term. We take the period between the enactment of the provincial Education Act of 1886 and the educational legislation in force since 2008. The paper is organised into four sections corresponding to different stages: a) from the passing of the Education Act that created the CGE until the organisation of the Ministry; b) the management of the Ministry of Education and its replacement by the CGE; c) the period in which the CGE functioned within the framework of an Undersecretariat and - briefly - a Secretariat of Education; and d) from the restoration of the CGE until the passing of the Education Act of 2008, which is still in force. To do so, we will analyse the constitutional reforms, the education laws and the regulations that modified the structure of the education government; we will reconstruct the list of the general directors of schools and ministers of education, observing their training, gender and time in office; and finally, on the basis of the governors' messages - in which they present a summary of the Memoirs - and the Education Bulletin, we will study the main education-oriented measures that were approved in each period.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bohoslavsky, E. y Soprano, G. (editores) (2010). Un Estado con rostro humano. Funcionarios e instituciones estatales en Argentina (desde 1880 a la actualidad. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Carli, S. (1993). Modernidad, diversidad cultural y democracia en la historia educativa entrerriana. 1883-1930. En A. Puiggrós (direc). La Educación en las Provincias y Territorios Nacionales. Colección: Historia de la Educación en la Argentina, Tomo IV. (185-238). Buenos Aires: Galerna.

Centanni, A. (2020). “La conformación y configuración de la burocracia educativa y la profesionalización del magisterio en la provincia de Jujuy (1840-1920)” (Tesis de Doctorado). Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, La Plata.

Cian, J. (2020). Institucionalización de la enseñanza agrotécnica y normal rural en Entre Ríos, Argentina (1894-1930). (Tesis de Doctorado). Facultad de Trabajo Social, Universidad Nacional de Entre Ríos, Paraná.

De Miguel, A. (1997). “La nueva configuración del campo profesional, las transformaciones en el sujeto pedagógico y el retorno de la didáctica, en la historia del discurso pedagógico de Entre Ríos (1930-1966).” En A. Puiggrós, La educación en las provincias, 1945-1986. (pp. 97-165). Buenos Aires: Galerna.

Di Liscia, M. y Soprano, G. (eds.). (2017). Burocracias estatales: Problemas, enfoques y estudios de caso en la Argentina (entre fines del siglo XIX y XX). Rosario: Universidad Nacional de La Pampa / Prohistoria.

Escudé, C. (1990). El fracaso del proyecto argentino. Educación e ideología, Buenos Aires: Instituto Torcuato di Tella.

González Leandri, R. (2001). “La elite profesional docente como fracción intelectual subordinada. Argentina: 1852-1900”, Anuario de Estudios Americanos, 2, pp. 513- 535.

Gutiérrez, T. (2007). Políticas de orientación agrícola y pedagogía normalista. Entre Ríos, Argentina, 1900.1920”, en Perfiles Educativos, año/vol. XXIX, núm. 117, pp. 85-110, Universidad Nacional Autónoma de México.

Gutiérrez, T. (2019). Educación agrícola/educación rural en Entre Ríos, Argentina. Continuidad y cambio (1930-1943). Revista Encuentros Latinoamericanos, segunda época, 3 (1), pp. 194–217.

López, M. del P. (1999). La educación de los rusos judíos y alemanes del Volga en Entre Ríos. En A. Ascolani (comp.) La educación en Argentina, Estudios de Historia. Rosario: Ediciones del Arca.

López, M. del P. (2009). La versión y/o versiones escolares de la historia. Entre Ríos, 1887-1914. (pp. 71-83). Paraná, Universidad Nacional de Entre Ríos.

Lvovich, D. (2003). Nacionalismo y antisemitismo en la Argentina. Buenos Aires: Javier Vergara.

Marengo, R. (1991). “Estructuración y consolidación del poder normalizador: el Consejo Nacional de Educación”, en Puiggrós, A. –compiladora- Sociedad civil y Estado en los orígenes del sistema educativo argentino (71-176). Buenos Aires: Galerna.

Mayer, S. (2014). Educación Rural, Inmigración y Relaciones Sociales. Dos procesos de colonización agrícola en la provincia de Entre Ríos. Buenos Aires: La Colmena.

Mezzadra, F. (2003). “Provincia de Entre Ríos. Versión definitiva” En R. Axel Las provincias educativas. Estudio comparado sobre el estado, el poder y la educación en las 24 provincias argentinas. Córdoba: CIPPEC.

Ossanna, E., et. all. (2005). “Historia de la educación en Entre Ríos: quiénes leen, qué leen y cómo leen los entrerrianos en las primeras décadas del siglo XX” Revista Ciencia, docencia y tecnología, XVI (30), pp. 91-111.

Persello, V. (2007). Historia del radicalismo. Buenos Aires: Edhasa.

Petitti, M. (2020). La transferencia de las escuelas primarias nacionales a las provincias durante la última dictadura militar en Argentina (Entre Ríos, 1976-1978) Revista História da Educação; 24, pp. 1-31.

Petitti, M. (2020a). “Estado, políticas públicas y funcionarios en un contexto de transformaciones políticas: El EMER en la provincia de Entre Ríos (1978-1992).” Población y Sociedad, 27, pp. 89-113.

Provincia de Entre Ríos (1908). Cámara de diputados. Diario de sesiones.

Provincia de Entre Ríos (1930). Recopilación de leyes. Tomo V. Enseñanza Pública.

Provincia de Entre Ríos (varios años). Memorias del Ministerio de Educación, Paraná.

Provincia de Entre Ríos (varios años). Memorias del Ministerio de Gobierno, Paraná.

Provincia de Entre Ríos (varios años). Mensaje del gobernador leído ante la Asamblea Legislativa, Paraná.

Provincia de Entre Ríos. Consejo General de Educación (varios años). Boletín del Consejo General de Educación, Paraná.

Rodríguez L. (2017). “Los ministros de educación en Argentina (1854-2015): análisis de los perfiles profesionales de las elites políticas.” História da Educação, 21 (51) p. 397-417.

Rodríguez, L. (2018) “Enseñanza religiosa y educación laica en las escuelas públicas de Argentina (1884 a 2015).” Prohistoria; 21 (30), pp. 183-206.

Rodríguez, L. y Petitti, M. (2018) “Estado, política y educación en la provincia de Buenos Aires: trayectorias de los directores generales y ministros (1875-2015).” Anuario de la Historia de la Educación; 18, pp. 42 – 65.

Rodríguez, L. y Petitti, M. (2021). Historia de la Escuela Normal de Paraná (1871-1969). La Plata: Teseo Press.

Salamone, J. C. (1983). Cien años del Consejo General de Educación 1883-1983. Paraná, Editorial Escolar.

Soprano, G. (2007). “Del Estado en singular al Estado en plural: contribución para una historia social de las agencias estatales en la Argentina”. Cuestiones de Sociología, nº 4, pp. 19-48.

Published

2022-12-17

How to Cite

Petitti, E. M. (2022). La educación en la provincia de Entre Ríos: funcionarios, instituciones y políticas (1886-2008). Ejes De Economía Y Sociedad, 6(11), 107–133. https://doi.org/10.33255/25914669/61021